Kuntatodistuskauppa jo täysin digitaalista – myös digitaalisten lainatarjouspyyntöjen osuus kasvaa nopeasti

Kuntarahoituksen digitaalinen asiointi kehittyy vauhdilla. Asiointisovelluksessa voi tehdä nyt lainatarjouspyyntöjä ja käydä kuntatodistuskauppaa. Kuntarahoituksen kehityspäällikkö Jori Kaipio ja digitaalisten palveluiden senior asiantuntija Okko Rostedt kertovat sovellusten kehittämisestä ja käyttöönotosta.

Kuntarahoitus digitalisoi asiointiaan. Kuntatodistuskauppaa on voinut käydä verkossa jo yli vuoden ajan, ja huhtikuussa 2023 asiointimahdollisuus laajeni lainatarjouspyyntöihin. Asiakaspalautteen perusteella verkossa asiointi on helppoa ja nopeaa.

– Lähes kaikki kuntatodistuskauppa käydään nyt verkossa. Asiakkaamme ovat kehuneet erityisesti entistä nopeampaa kaupankäyntiä, läpinäkyvää hinnoittelua ja mahdollisuutta itsepalveluun, kertoo kehityspäällikkö Jori Kaipio.

– Lainan hakeminen digitaalisesti on myös otettu hyvin vastaan. Jo lähes puolet hakemuksista tulee verkon kautta, kertoo digitaalisten palveluiden senior asiantuntija Okko Rostedt.

– Digitaalinen lainatarjouspyyntö eroaa hieman perinteisestä: esimerkiksi asuntotuotannon asiakkailta vaaditaan vähän enemmän tietoja kuin ennen. Tähänkin asiakkaat ovat onneksi nopeasti tottuneet. Kun lomake tulee kerralla täytettyä oikein, meillä on kaikki tarvittava tieto edistää tarjousprosessia eikä lisäselvittelyjä enää tarvita, Rostedt jatkaa.

Digitaalisen asioinnin käyttöönotto on sujunut hyvin

Palautetta digitaalisesta asioinnista kerättiin asiakkailta jo kehitystyön aikana, ja pilottiryhmä testasi palveluita ennen niiden käyttöönottoa. Asioinnin laatua mitataan säännöllisesti asiakastyytyväisyyskyselyissä, joissa palveluja kehutaan.

– Kuntatodistuskaupan kohdalla digitaalinen siirtyminen sujui mallikkaasti.  Asiakkaat ovat pitäneet palvelusta ja pyrimme siihen, että yhä useampi laina haetaan digitaalisesti, Kaipio sanoo.

Sovellusta on helppo käyttää, ja apua on aina tarjolla

Ilmainen versio lainasalkkusovelluksesta avataan kaikille asiakkaille digitaalisen asioinnin käyttöönoton yhteydessä. Jos edellisestä asiointikerrasta on vierähtänyt pitkä aika, on hyvä varautua siihen, että seuraava tarjouspyyntö toimitetaan digitaalisesti.

– Autamme asiakkaita ottamaan asiointipalvelun käyttöön. Tarjoamme muun muassa tukimateriaaleja ja järjestämme demoja ja webinaareja, Rostedt sanoo.

Asiakas voi ladata täyttämänsä tarjouspyyntölomakkeen helposti, jolloin sitä voi hyödyntää muihinkin tarkoituksiin. Tarjouspyyntöpohjaa voi personoida esimerkiksi omilla logoilla. Sovelluksessa voi myös tarkastella saapuneita tarjouksia.

Asiointisovelluksen käyttöönotto edellyttää digitaalisen asioinnin palvelusopimuksen tekemistä. Sopimus ei sido mihinkään, eikä siitä aiheudu kustannuksia. Sopimuksen allekirjoittaminen on kuitenkin välttämätöntä digitaalisen asioinnin käyttöönottamiseksi.

Järjestämme avoimen verkkokoulutuksen digitaalisen asiointisovelluksemme käytöstä 27.9. klo 14–14.30. Ilmoittaudu verkkotapahtumaan täällä! (linkki)