Asiakkaatkin ovat ehtineet tiedustella, saapuuko ”pitkän rahan haku” pian digitaalisiin palveluihin, kehityspäällikkö Jori Kaipio kertoo ja vastaa: kyllä, on tulossa. Pilotointi on käynnissä.
– Kuntien pitkäaikaiset lainat ovat jo pilotoinnissa. Uskon, että koko asiakaskuntamme lainat kattava versio ehtii kokeiluun vielä tämän vuoden aikana, Kaipio arvioi.
Helsingin kaupungin rahoitusasiantuntija Keijo Härkönen pääsi kokeilemaan lainahakemuksen digitaalista täyttämistä ensimmäisten joukossa. Hänen mukaansa pientä hiottavaa vielä löytyy, mutta ensivaikutelma oli positiivinen.
– Lainahakemus oli helppo täyttää ja eteni loogisessa järjestyksessä. Palvelu helpottaa omaa työtäni myös siinä mielessä, että tarjouspyynnöstä syntyy lomake, jota voin käyttää suoraan pohjana, kun lähetän tarjouspyynnön muille tarjoajille, Härkönen kertoo.
Lainojen haku nopeammaksi ja selkeämmäksi, ESG-sovellus luvassa pian
Tavoitteena on luoda asiakkaille tehokas ja nopea prosessi pitkäaikaisten lainojen hakemiseen. Digitaaliset työkalut sujuvoittavat asiointia, kun hakemusta on helppo tarkastella kokonaisuutena ja nähdä nopeammin, onko sisältö kaikkine liitteineen kunnossa.
– Osa asiakkaistamme tekee hakemuksia hyvin säännöllisesti, osa taas kerran vuodessa. Siksi asiakkaat myös siirtyvät käyttämään palvelua eri tahtiin. Ennakoimme kuitenkin, että valtaosa hakee lainatarjousta digitaalisesti jo ensi vuoden loppuun mennessä, kertoo Kaipio.
Myös Härkönen uskaltaa suositella palvelua muille käyttäjille.
– Kun prosessi on viimeistelty, näkisin että kaikkien kannattaa kokeilla sitä perinteisen sähköpostitarjouspyynnön sijaan. Yleisellä tasolla digitaaliset palvelut ainakin meillä helpottavat työtä ja niiden avulla työaikaa säästyy muihin tehtäviin. Mielestäni ne tarjoavat kunnille myös helposti olennaiset tiedot rahoitusmarkkinoista.
Digitaalisiin palveluihin on lähiaikoina tulossa myös uusi ESG-sovellus, joka auttaa kuntia seuraamaan ja vertailemaan jatkuvasti tärkeämmässä roolissa olevia kestävän kehityksen tunnuslukujaan. Toiveissa on, että asiakkaat pääsisivät testaamaan sovellusta jo tämän vuoden puolella.
Digillä tehokkaampaa asiointia, vaan ei vähempää kasvoaikaa
Asiakkaat ovat löytäneet digitaalisen asioinnin ja -palveluiden edut. Monille digitaalisten palveluiden kynnystä on madaltanut sekin, että ne eivät vähennä ”kasvoaikaa” Kuntarahoituksen asiantuntijoiden kanssa.
– Monesti asia on jopa päinvastoin: opastamme myös digitaalisella puolella, joten sen varjolla saattaa saada enemmänkin henkilökohtaista keskusteluaikaa, Kuntarahoituksen asiakasneuvoja Samuel Sainio naurahtaa.
– Ja vastaanotto on lopulta aina myönteinen. Asiakkaatkin ovat huomanneet, että digitaaliset palvelut tekevät monista asioista sujuvampia ja säästävät aikaa. Esimerkiksi kuntatodistuskaupassa myös hinnoittelun läpinäkyvyys on kasvanut.
Digitaaliset palvelumme tarjoavat ratkaisun asiakkaidemme rahoitussalkun hallintaan ja talouden suunnitteluun. Kehitämme tarjontaa jatkuvasti käyttäjiemme toiveiden mukaisesti.
Lue lisää digitaalisten palvelujen valikoimastamme