Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – asuntotiimissä jaetaan sekä asiakkaiden että työkaverien ilot ja huolet

Asuntotiimin asiakkuuspäälliköt ovat yhteen hitsautunut nelikko, jolla on pitkä kokemus rahoituksesta. Asiakkaiden haasteisiin haetaan ratkaisuja yhdessä, ja yhdessä jaetaan myös ilot, surut, risut ja ruusut. Inspiran asiantuntija on tiiviisti mukana asuntotiimin työssä.

Kuntarahoituksessa asiakkaita palvelevat eri osaamisalueiden asiantuntijoista kootut tiimit. Kaksi asiakkuustiimeistä on omistautunut kunta- ja hyvinvointialueasiakkaille, yksi asuntosektorin toimijoiden tarpeisiin. Tässä juttusarjassa esittelemme vuorotellen kunkin tiimin.

Asuntorahoituksen asiakkuuspäälliköt Päivi Petäjäniemi, Sari Sistonen, Kristiina Seppälä ja Paula Merta vastaavat noin 900:n kohtuuhintaista tai erityisryhmien asumista tarjoavan toimijan rahoitustarpeista ja niihin liittyvistä kysymyksistä. Nelikon kanssa tiivistä yhteistyötä tekee erityisesti asuntotuotannon asiakkaiden toimintaan syventynyt Inspiran konsultti Lassi Vuorela.

Mitä tiiminne käytännössä tekee?

– Me asiakkuuspäälliköt vastaamme asiakassuhteen hoitamisesta. Teemme tarjouksia ja rahoitusesityksiä ja yhdessä muiden Kuntarahoituksen asiantuntijoiden kanssa pyrimme ratkomaan asiakkaiden rahoitukseen liittyviä kysymyksiä ja ongelmia, Päivi kuvailee.

Viime aikoina asiakkaiden yhteydenotoissa on näkynyt hintojen ja korkojen nousu. Työhön sisältyykin paljon myös asiakkaiden neuvontaa.

– Korkojen nousun nopeus yllätti monet. Vuokrissa on kova korotuspaine, Kristiina sanoo.

– Sama tilanne on myös yksityisillä vuokranantajilla. Yleinen markkinatilanne kuitenkin jarruttaa vuokrien nostoa, Lassi jatkaa.

Moni asiakkuuspäälliköistä on tehnyt yhteistyötä samojen asiakkaiden kanssa pitkään. Tiimi tulee apuun, kun jollain työt ruuhkautuvat tai kyselyitä tulee paljon samaan aikaan. Korona-aika pakotti yhteydenpidon Teamsiin, minkä tiimi kokee helpottaneen yhteistyötä.

– Keskustelemme aktiivisesti Teamsissa. Sen käyttö on ehdottomasti parantanut tiedonkulkua niin tiimin sisällä kuin koko organisaation sisällä. Meillä on paljon enemmän vapaata ajatustenvaihtoa, Sari iloitsee.

– Asiakkaiden haasteista ja murheista on hyödyllistä keskustella yhdessä. Välillä pidämme vapaamuotoisempia etäkahvihetkiä, joissa sparrailemme toisiamme ja kerran viikossa tapaamme toimistolla, Paula kertoo.

– Tiimimallista on myös se etu, että loman aikana työt eivät kasaannu, kun muut hoitavat vähintään kiireelliset työt, Päivi kiittelee.

Työskentely erityisesti Inspiran kanssa on tiivistynyt viime vuosina ja on vähintään viikoittaista. Inspira auttaa asiakkaita mallintamaan taloutta, ehdottaa toimenpiteitä talouden kuntoon saattamiseksi ja etsii reunaehtoja, joilla investointeja on mahdollista toteuttaa.

– Inspiran asiantuntemus tukee meitä asiakkuuden kokonaisvaltaisessa hoidossa, Sari kiittelee.

Vastuullisen rahoituksen senior asiantuntijan Rami Erkkilän sekä digipalvelujen asiantuntijoiden Okko Rostedtin, Samuel Sainion ja Jaakko Suhosen kanssa asuntotiimillä on yhteinen palaveri kerran kuussa.

Miten asioinnin digitalisoituminen näkyy työssänne?

Asuntotiimi pitää digiasiointia ja erityisesti digitaalista lainanhakuprosessia erittäin hyödyllisenä ja lainanhakuprosessia sujuvoittavana. Useat asiakkaat ovat jo siirtyneet digitaaliseen lainan hakemiseen ja asiakkaille on pidetty erilaisia koulutuksia. Ensimmäinen hakemus voidaan myös tehdä asiakkaan kanssa yhdessä.

– Asiakkaan tarjouspyynnön käsittely nopeutuu ja myös meidän työmme helpottuu. Kun manuaalinen työ vähenee, asiakastyölle jää enemmän aikaa. Monelle asiakkaalle digitaalinen asiointi on tuttua jo ennestään, Kristiina sanoo.

– Asiakas pystyy hyödyntämään samoja tarjouspyyntödokumentteja, jos hakee lainaa muiltakin pankeilta. Ja asiointisovelluksessa voi käyttää aiempaa tarjouspyyntöä pohjana seuraavalle. Kyllä tämä asiakastakin helpottaa, Paula jatkaa.

Mikä Kuntarahoituksessa työskentelyssä on parasta?

Asuntotiimin seurassa ei voi välttyä huomaamasta sitä, että tämä tiimi on hitsautunut hyvin yhteen. Nelikolla on valtavan pitkä kokemus rahoituksesta. Asiakkaat nousivatkin esiin tiimin tärkeimpänä motivoijana, mutta myös lähikollegat ovat yksi työn keskeinen suola.

– Parasta on asiakkaat ja lähikollegat. Jos on pulassa, aina voi työkaverilta kysyä apua, Paula vastaa heti.

– Osaavassa ja kokeneessa tiimissä työskentely on mutkatonta. Ja tuntuu, että sekä asiakkaat että oma organisaatio luottavat meihin. Meillä on tilaa hoitaa työmme melko itsenäisesti ja joustavasti, Sari jatkaa.

Myös tiimin keskinäinen luottamus ja yhteishenki ovat vahvat.

– Aina ei olla kaikesta samaa mieltä, mutta se on ihan sallittua. Välillä me jopa ihan väittelemme, Paula hymyilee.

–  Kyllä. Ja yhdessä itketään ja nauretaan, Kristiina päättää.


Lue myös:
Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – kuntatiimin Heidi, Karl ja Mika tekevät tiivistä yhteistyötä
Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – mahdollisuus tavata taas asiakkaita ilahduttaa kuntatiimin Danielia, Riittaa ja Anttia