Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – mahdollisuus tavata taas asiakkaita ilahduttaa kuntatiimin Danielia, Riittaa ja Anttia

Ihmiset ovat työn suola asiakkuuspäälliköiden kolmikolle, joka vastaa osasta kunta-asiakkuuksista Espoosta Inariin. Tiimi kannustaa asiakkaita digiasiointiin, joka sujuvoittaa lainan hakemisen prosessia ja tuo asiakkuuspäälliköille lisää aikaa kohtaamisiin.

Kuntarahoituksessa asiakkaita palvelevat eri osaamisalueiden asiantuntijoista kootut tiimit. Kaksi asiakkuustiimeistä on omistautunut kunta- ja hyvinvointialueasiakkaille, yksi asuntosektorin toimijoiden tarpeisiin.

Tämän juttusarjan päättää toisen kunta-asiakkuuksista vastaavan tiimin esittely. Asiakkuuspäälliköt Daniel Eriksson, Riitta Jämsä ja Antti Luotola vastaavat Espoon, Vantaan, joidenkin Kuuma-kuntien sekä Etelä- ja Pohjois-Savon, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan, Varsinais-Suomen sekä Lapin kuntien asiakkuuksista ja rahoituksesta.

Mitä tiiminne käytännössä tekee?

Asiakkuuspäälliköt kysyvät säännöllisesti asiakkaiden kuulumisia. Työhön kuuluu paljon myös neuvonantoa, kysymyksiin ja pyyntöihin vastaamista. Ongelmiin etsitään ratkaisuja tarvittaessa laajemmalla tiimillä.

Neuvonantopalveluiden (Inspira) ja digipalveluiden asiantuntijoita kutsutaan paikalle, kun asiakas tarvitsee heidän osaamistaan. Neuvonantopalveluista tiimin asiantuntijoiksi on nimetty Tutta Pentinmikko ja Olli Immonen. Vastuullisen rahoituksen asioissa tiimiä tukee senior asiantuntija Rami Erkkilä ja digipalveluihin liittyvissä asioissa Okko RostedtSamuel Sainio ja Jaakko Suhonen.

– Nykyinen tiimimalli on selkiyttänyt toimintaa. On hyödyllistä, että Inspirassa on nimetyt yhteyshenkilöt, jotka myös oppivat tuntemaan meidän asiakkaamme, Daniel sanoo.

Asiakkuuspäälliköt hoitavat työtään itsenäisesti, mutta tiimiälystä on hyötyä ongelmanratkaisussa ja oppien jakamisessa.

– Meillä on ollut jokaisella vähän oma tapamme tehdä asioita. Nyt jaamme parhaat käytännöt ja pyrimme toimimaan aiempaa yhtenäisemmällä tavalla, Riitta kuvailee.

– Ongelmanratkaisu on helpottunut, kun voi lähikollegoiden kanssa pohtia asioita, Daniel jatkaa.

– Nykyisellä tiimimallillamme pystymme tarjoamaan asiakkaillemme entistä paremman ja asiantuntevamman palvelun. Asiakkaiden haasteiden pohtiminen porukalla haastaa sopivalla tavalla omia työrutiineja, Antti täydentää.

Asiakkuuspäälliköillä on jokaisella oma erityisosaamisalueensa tai -roolinsa Kuntarahoituksessa. Tyypillistä työpäivää ei ole, vaikka tietyt tehtävät päivissä toistuvatkin. Riitta on tiiviisti mukana Kuntarahoituksen digitaalisen asioinnin kehityksessä.

– Työviikkooni kuuluu muun muassa asiakastapaamisia, kehityspalavereita, tapaamisten suunnittelua ja sopimista sekä rahoitustarjousten työstämistä. Me vastaamme tarjousprosessista siihen asti, kun asiakkaalle lähetetään tarjous, Riitta kertoo.

Daniel hoitaa hiljaista aikaa vaativat työt aikaisin aamulla, kun ei ole kokouksia tai viestikanavat eivät laula. Hän on tiimin leasingasiantuntija.

– Ennen koronaa työhön kuului paljon matkustamista ympäri Suomea. Nyt tapaamiset hoidetaan pitkälti Teamsissa. Tämän vuoden puolella asiakaskäynnit ovat taas ilahduttavasti lisääntyneet ja tapahtumiakin on taas järjestetty. On kivaa, että voi olla taas ihmisten parissa!

Miten asioinnin digitalisoituminen näkyy työssänne?

Lainatarjouspyynnöt ovat vähitellen siirtymässä sähköpostista digiasioinnin puolelle. Tämä muuttaa myös asiakkuuspäälliköiden työtä.

– Poimimme digiasioinnissa tehdyt tarjouspyynnöt työstettäväksi suoraan asiakkuudenhallintajärjestelmästämme, Daniel kertoo.

– Tämän jälkeen kaikki tapahtuu digiasioinnissa: päätös, hinnoittelu, tarjouksen lähettäminen, tarjouksen hyväksyminen ja sopimus, Riitta jatkaa.

Tiimi kannustaakin digiasioinnin käyttöönottoon. Prosessin sujuvoitumisesta on hyötyä molemmille osapuolille.

– Jotkut asiakkaat tekevät tarjouspyyntöjä melko harvoin, eikä digiasiointi välttämättä juuri sillä hetkellä ole mielessä. Saatankin pyytää asiakasta täyttämään tarjouspyynnön siellä. Meidän asiointisovelluksessamme tehtyä tarjouspyyntöä voi hyödyntää pohjana myös muille pankeille lähetettävässä tai meille tehtävässä seuraavassa tarjouspyynnössä, Riitta sanoo.

– Uutena hyvänä lisänä digiasiointiin on tullut ESG-sovellus. Sovelluksessa asiakkaamme voivat näppärästi tarkastella kuntien kestävän kehityksen nykytilaa ja vaikka vertailla oman kunnan sijoittumista muihin kuntiin, Antti jatkaa.

Mikä Kuntarahoituksessa työskentelyssä on parasta?

Tähän kysymykseen Daniel vastaa napakasti ja heti.

– Asiakkaat. Asiakkaat ovat myös omistajiamme ja se luo erityisen suhteen. Meille uskoudutaan ja meihin luotetaan, tiedetään, että ajattelemme asiakkaan parasta.

Myyntityö Kuntarahoituksessa poikkeaa monella tapaa siitä, mikä perinteisesti mielletään myynniksi.

– On hienoa, että asiakkaat ovat yhteyksissä meihin, jos he tarvitsevat apua. Tapaamisissa kerromme asiakkaalle vaihtoehdoista, ja välttämättä sillä hetkellä ne eivät ole ajankohtaisia, mutta usein niihin palataan myöhemmin, Riitta sanoo.

Riitalla on takana jo 30 vuotta Kuntarahoituksessa. Organisaatio on kasvanut ja ja työ muuttunut vuosien aikana.

– Ihmiset ovat minulle tässä työssä se juttu. Asiakkaat ovat kivoja! Joidenkin kanssa olen tehnyt pitkään yhteistyötä.

Myös kollegat saavat suitsutusta.

– Täällä on mukavia ihmisiä töissä. Ilmapiiri on hyvä ja lämmin, Riitta sanoo.

– Kuntarahoituksessa on paljon pitkiä työuria. Hyvin täällä viihdytään! Daniel päättää.

Lue myös:
Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – kuntatiimin Heidi, Karl ja Mika tekevät tiivistä yhteistyötä
Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – asuntotiimissä jaetaan sekä asiakkaiden että työkaverien ilot ja huolet