Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – kuntatiimin Heidi, Karl ja Mika tekevät tiivistä yhteistyötä

Etelä- ja Pohjois-Karjalan, Keski-Suomen, Pirkanmaan, Satakunnan ja osaa Uudenmaan kunnista palveleva tiimi tekee tiivistä yhteistyötä. Joku on aina asiakkaan tavoitettavissa.

Kuntarahoituksessa asiakkaita palvelevat eri osaamisalueiden asiantuntijoista kootut tiimit. Kaksi asiakkuustiimeistä on omistautunut kunta- ja hyvinvointialueasiakkaille, yksi asuntosektorin toimijoiden tarpeisiin. Tässä juttusarjassa esittelemme vuorotellen kunkin tiimin.

Ensimmäisenä esittelyvuorossa on kuntatiimi, joka vastaa Etelä- ja Pohjois-Karjalan, Pirkanmaan ja Satakunnan kuntien ja osittain Uusimaan kuntien rahoitustarpeista. Asiakkuuspäälliköistä koostuvan kolmen hengen ydintiimin työtä tukevat nimetyt Inspiran, digitaalisten palveluiden ja vastuullisen rahoituksen asiantuntijat.

Miten teidän tiiminne käytännössä toimii?

– Teemme tiivistä yhteistyötä asiakkuuksien hoidossa. Tapaamme yleensä asiakkaita kaksin ja pidämme toisemme kartalla asiakkaiden kuulumisista, asiakkuuspäällikkö Mika Korhonen kertoo.

– Tunnemme kaikki yhteisen asiakaskuntamme kohtuullisen hyvin, joten asiakas voi lähestyä ketä tahansa meistä. Erilaiset osaamisprofiilimme täydentävät hyvin toisiaan, tiimin tuorein vahvistus, noin puoli vuotta sitten Kuntarahoituksessa aloittanut asiakkuuspäällikkö Heidi Havukainen jatkaa.

– Tiimimuotoisessa toiminnassa aina joku asiantuntijoista on asiakkaan käytettävissä myös loma-aikoina. Lisäksi on hyvä, että voi luontevasti pohtia monimutkaisempia asioita yhdessä kollegojen kanssa, jotka myös tuntevat asiakkaan, leasingrahoitukseen erikoistunut asiakkuuspäällikkö Karl ”Kalle” Lintukangas sanoo.

Tiimiin nimettyjä Inspiran asiantuntijoita Ville Riihistä ja Elias Hämäläistä sekä vastuullisen rahoituksen senior asiantuntija Rami Erkkilää, digipalvelujen asiantuntijoita Okko Rostedtia, Samuel Sainiota ja Jaakko Suhosta konsultoidaan ja kutsutaan mukaan tapaamisiin tarpeen mukaan.

– Tiettyjen henkilöiden nimeäminen osaksi tiimiä on tiivistänyt yhteistyötä organisaation sisällä. Asiakkaan käytössä ovat aina samat asiantuntijat, jolloin asiakasymmärrys kasvaa myös talon sisällä, Mika kertoo.

Asiakasyhteyksiä hoidetaan pitkälti Teamsissa tai puhelimessa. Koronapandemian ja hybridityöhön siirtymisen myötä matkustaminen niin asiakastapaamisiin kuin toimistolle on vähentynyt merkittävästi.

– Kyllä Teams on tuonut myös paljon hyvää. Aikaa ei kulu matkustamiseen ja palavereihin voidaan ottaa mukaan asiantuntijoita laajemmin koko talosta, Heidi toteaa.

Miten asioinnin digitalisoituminen näkyy työssänne?

Digitaalisuus on palveluissa läsnä vahvasti. Lainatarjouspyynnöt voi tehdä digitaalisesti Kuntarahoituksen asiointisovelluksessa, oli sitten kyseessä talousarvio-, korkotuki-, tai esimerkiksi perusparannuslaina. Asioinnin digitalisoituminen muuttaa myös asiantuntijoiden työtä.

– Digiasiointi helpottaa ja selkeyttää meidän työtämme. Aikaa jää enemmän asiantuntijatyöhön ja tapaamisiin, Karl kuvailee.

– Asiakkaillemme taas jää sovellukseen historiatiedot näkyviin. Työnteko tulee läpinäkyvämmäksi, kun kaikki tiedot ovat sovelluksessa näkyvissä, Heidi sanoo.

Tiimi kannustaakin asiakkaita kokeilemaan lainatarjouspyynnön tekemistä digiasioinnissa.

– Kuulemme mielellämme kokemuksia ja kommentteja ja autamme tarvittaessa. Meihin voi olla missä vaan asiassa yhteydessä, Mika kehottaa.

Mikä Kuntarahoituksessa työskentelyssä on parasta?

Joustavuus työssä. Täällä annetaan raamit, joiden puitteissa saa itse suunnitella ja tehdä työn, Karl sanoo heti.

– Meillä toimitaan asiakaskeskeisesti ja organisaatiorakenne on hyvin matala. Palveluita pystytään kehittämään joustavasti ja ketterästi asiakkaiden tarpeisiin sopivaksi. Myös mahdollisuus hybridityöskentelyyn on itselleni tosi tärkeää. Kun työntekoon on mahdollisuus vaikuttaa, on myös itse valmiimpi joustamaan, Heidi jatkaa.

Tiimi nostaa esiin myös Kuntarahoituksen keskeisen roolin yhteiskunnan kehityksen ja toimintavarmuuden turvaajana.

– Parasta on työn merkityksellisyys. Täällä työskentely sopii omiin arvoihini, Mika päättää.


Lue myös:
Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – asuntotiimissä jaetaan sekä asiakkaiden että työkaverien ilot ja huolet
Esittelyssä Kuntarahoituksen asiakkuustiimit – mahdollisuus tavata taas asiakkaita ilahduttaa kuntatiimin Danielia, Riittaa ja Anttia