Pohjoisen tytär ei haasteita pelkää

Mahdollisuus oppia uutta ja laajentaa osaamistaan sekä nähdä oman työnsä merkitys yhteiskunnassa houkuttelivat osastonjohtaja Minna Saoneginin liikepankkimaailmasta Kuntarahoituksen juuri perustettuun Transaktiopalvelut-osastoon.

Transaktiopalveluiden osastonjohtaja Minna Saonegin on ehtinyt urallaan nähdä laaja-alaisesti erilaisissa rooleissa niin kotimaista kuin kansainvälistäkin pankkimaailmaa. Haasteet ja uudet kokemukset ovat aina houkuttaneet Saoneginia, jonka työn suolana toimivat hänen omien sanojensa mukaan ”lähes päivittäin eteen tulevat pähkinät purtavaksi”.

– Olen aina ollut kiinnostunut uusista asioista ja aina pitää olla uutta pohdittavaa – harmaat hiuksetkaan eivät haittaa! Intohimonani on uuden oppiminen ja asioiden, ihmisten sekä itseni kehittäminen ja kokonaisuuksien ja korrelaatioiden hahmottaminen. Transaktiopalveluiden poikkileikkaavat prosessit kansainvälisestä varainhankinnasta kotimaiseen asiakasrahoitukseen sekä sopimushallinnasta maksuliikenteeseen mahdollistavat isompien kokonaisuuksien kehittämisen.

Monikansallisissa yrityksissä ja erilaisissa kehitysprojektitehtävissä työskennellyt Saonegin sai ensikipinän Kuntarahoitukseen työskennellessään edellisessä tehtävässään institutionaalisessa ratkaisumyynnissä, joka kattoi myös kunta- ja valtiosektorin. Yhteiskunnallisesti aidosti merkityksellinen työ kansainvälisine varainhankintoineen sekä pienten yksikkökokojen mahdollistama asioiden laaja oppiminen saivat Saoneginin hyppäämään osaksi Kuntarahoituksen porukkaa.

– Olemme pieni organisaatio, jolla on kyvykkyys tehdä nopeitakin muutoksia ketterästi. Meillä tehdään kuitenkin myös liiketoimintakehitysprojekteja, joista yhtenä esimerkkinä on parhaillaan käynnissä oleva antolainaelinkaarijärjestelmän uusiminen. Projekti on ollut käynnissä nyt poikkeustilan aikana, mikä on tuonut tekemiseen oman mielenkiintoisen lisänsä. Projektitiimissä on jäseniä esimerkiksi Aasiasta, manner-Euroopan maista, Briteistä kuin Suomestakin. Normaalitilanteessa avainhenkilöt istuisivat meillä Helsingissä määritysvaiheen ajan. Etäyhteyksien avulla on kuitenkin onnistuttu olosuhteisiin nähden erittäin hyvin, projektissa liiketoimintaomistajana toimiva Saonegin kertoo.

Arvot osana arkea

Asiakaskeskeisyys on sana, joka nousee toistuvasti esiin Saoneginin kanssa jutellessa. Ihmisten kanssa toimiminen ja asiakkaiden auttaminen tuntuvatkin olevan lähellä hänen sydäntään.

– Asiakas menee kaiken edelle, prosessin alku- ja loppupäässä on asiakas. Olen tehnyt pääsääntöisesti töitä suoraan asiakkaiden kanssa, enkä ole urallani koskaan ollutkaan kovinkaan kaukana asiakasrajapinnasta. Asiakaskeskeisyys on myös yksi Kuntarahoituksen arvoista ja minulle se tarkoittaa erityisesti End-to-end -arvoketjun ymmärtämistä ja sen sujuvuuden ja tehokkuuden varmistamista asiakaspalvelun laadusta tinkimättä.

Myös muut Kuntarahoituksen arvot ovat vahvasti läsnä Saoneginin työarjessa.

– Avoimuus arvona tarkoittaa minulle avointa kommunikaatiota ja läpinäkyvyyttä halki organisaation. Tällainen avoimuuden kulttuuri luo myös hyvää työilmapiiriä. Vastuullisuus taas on läsnä kaikessa Kuntarahoituksen tekemisessä ulottuen aina vihreästä ja yhteiskunnallisesta rahoituksesta varainhankintaan. Sanoisin, että vastuullisuus löytyy jo jokaisen kuntarahoituslaisen selkäytimestä!

On varsin kuvaavaa, että haasteita rakastava Saonegin suhtautuu intohimoisesti myös muutosjohtamiseen. Saoneginin mukaan muutos on aina mahdollisuus, ei uhka.

– Käytän puhuessani paljon vertauskuvia, joten olen usein verrannut muutosmatkaa kirkkovenesoutuun. Jos veneessä on vääränlaiset airot tai perämies ei hoida hommiaan, mikään ei suju. Jos taas veneessä on reikä pohjassa, uppoaa se väkisinkin äyskäröidessäkin jossain vaiheessa. Muutostilanteessa on siis tärkeää saada koko porukka soutamaan samaan suuntaan. Muutokset eivät välttämättä ole helppoja, mutta ne lähtevät aina yksilöstä. Siksi kaikkien osallistuminen on tärkeää.

Poikkeuskevät toi mukanaan onnistumisia

Myös Saoneginin osasto on koronaviruspandemian aikana joutunut sopeutumaan uudenlaisiin toimintatapoihin, kun poikkeusolot ovat pakottaneet ihmiset pitkälti etätöihin.

– Edellytykset etätyöhön eivät ole transaktiopalveluiden kaltaisessa prosessoivassa työkentässä itsestäänselvyyksiä. Olemme kuitenkin onnistuneet tekemään läpi talon hienoa työtä digitalisaation saralla. Olemme esimerkiksi ottaneet sähköisen allekirjoituksen käyttöön entistä laajemmin asiakasrajapinnassa, ja etärekrytointikin on sujunut hyvin. Transaktiomäärät ovat myös olleet kasvussa, ja toimintaa on mitoitettu vastaamaan kasvaneeseen kysyntään.

Saonegin haluaakin lopuksi käyttää tilaisuuden hyväkseen ja kiittää julkisesti kaikkia tilanteessa joustaneita kollegojaan. Palaverit ovat Saoneginin mukaan hoituneet tehokkaasti etäyhteyksilläkin, mutta pikkuhiljaa mieli on alkanut kaivata jo takaisin toimistolle oman työyhteisön pariin. Työyhteisön, jossa kaikki soutavat samaan suuntaan.

MINNA SAONEGIN
○ Kuntarahoituksessa syksystä 2017
○ Päätynyt Torniosta Espoon Niittykumpuun
○ Kuvailee itseään energiseksi, dynaamiseksi ja suorapuheiseksi
○ BBA-esimiesuraa takana yli 15 vuotta
○ Perheeseen kuuluu koulutaivalta aloittava poika
○ Harrastaa musiikkia, matkailua, ulkoilua sekä visaisten tehtävien ratkaisua – ilman stressiä

Teksti: Anne Laiho
Kuva: Sami Lamberg