Työkaverit ja mahdollisuus oppia saavat viestintäasiantuntijan viihtymään

Jenni Heikkilä on Kuntarahoitus-vuosiensa aikana ollut käynnistämässä monia uusia palveluja. Erikoinen koronavuosi toi uusia tapoja tavoittaa asiakkaita.

Heikkilä aloitti Kuntarahoituksessa kahdeksan vuotta sitten tuolloin hiljattain perustetulla Leasing-osastolla. Ensimmäisestä, rahoitusneuvojan tehtävästään nainen eteni nopeasti asiantuntijarooliin. Vuonna 2016 hän siirtyi uuteen yksikköön, digitaalisten palvelujen pääkäyttäjäksi. Tuolloin lanseerattiin asiakkaille suunnattujen digitaalisten palveluiden ensimmäinen työkalu, rahoituksen hallintaan kehitetty lainasalkkusovellus. 

– Olen saanut olla mukana kahden uuden liiketoiminta-alueen kehityksessä niiden alkumetreiltä alkaen, Heikkilä iloitsee. 

Vielä viime vuoden Heikkilä jakoi aikaansa viestinnän ja digitaalisten palveluiden välillä. Nyt luvassa on taas uusia haasteita Heikkilän siirtyessä täysiaikaisesti yhtiön viestintätiimiin.

Työkaverit työn suola

Kuntarahoituksen digitaaliset palvelut ovat neljässä vuodessa laajentuneet kokonaisuudeksi, johon lainasalkkusovelluksen lisäksi kuuluu sijoitussalkku-, talousennuste- ja kassaennustesovellukset. Myös ratkaisupankki ja vertailulaskuri ovat osa kokonaisuutta. Palveluilla on lähes 1 200 henkilökäyttäjää. 

Digitaalisissa palveluissa Heikkilä vastasi viestinnän lisäksi asiakaspalvelusta ja sen koordinoinnista.  

– Pitkä asiakaspalvelutyökokemus tukee myös viestinnän tehtäviä. Kun on lähellä asiakkaita ja ymmärtää heidän maailmaansa, pystyy myös viestinnässä paremmin vastaamaan heidän tarpeisiinsa. 

Heikkilän siirtyminen kokonaan viestinnän tehtäviin ei ole sattumaa. Se on tuonut ja tuo yhä mukanaan myös paljon uuden oppimista. Syy naisen viihtymiseen Kuntarahoituksessa onkin pitkälti juuri siinä, että hänellä on ollut mahdollisuus jatkuvasti kehittyä. 

– Ihan parasta on kuitenkin työkaverit, Heikkilä hymyilee. 

Oma merkityksensä on myös työnantajan tehtävällä. 

– Minulle on tärkeää, että teen työtä, joka vaikuttaa meidän kaikkien arkeen. Meillä on yhdessä asiakkaidemme kanssa merkittävä rooli suomalaisen yhteiskunnan rakentajana, Heikkilä jatkaa.

Uutta ja vintage-teknologiaa

Kuntarahoitus on kahdeksassa vuodessa myös muuttunut melkoisesti. Heikkilän aikana henkilöstömäärä on yli tuplaantunut alun 70 työntekijästä ja organisaatio on kehittynyt rahoittajasta asiantuntija- ja digitaalisten palvelujen tarjoajaksi. Muutoksen mukana myös viestintää on kehitetty. 

– Olen erittäin iloinen kahdesta palkinnosta, jotka viime vuonna saimme MTL Communications Awards -kilpailussa. Brändiä ja viestintää on kehitetty systemaattisesti ja se on huomattu myös organisaation ulkopuolella, Heikkilä iloitsee. 

Korona on lisännyt viestinnän tarvetta ja korostanut sen merkitystä, mutta tuonut myös uusia mahdollisuuksia. 

– Olemme keväästä lähtien järjestäneet asiakkaillemme verkossa muun muassa Markkinakatsaukseen ja Suhdanne-ennusteeseen liittyviä tilaisuuksia sekä digitaalisten palveluiden verkkokoulutuksia. Ne ovat olleet erittäin suosittuja. Tuntuu, että asiakkaita on jopa helpompi tavoittaa näin etätyöaikana. 

Heikkilä uskoo, että online-tilaisuudet ja etätyö ovat tulleet jäädäkseen. 

– Teknologian puolesta kaikki on toiminut etätyössä hienosti ja Teams on ollut arvokas työväline. En usko, että palaamme enää entiseen, jossa kaikki olivat joka päivä toimistolla. Mutta toivottavasti työkavereita saa pian taas nähdä ihan livenä. 

Sosiaalinen Heikkilä viettääkin vapaa-ajallaan paljon aikaa ystäviensä kanssa. Osa heistä on nykyisiä tai entisiä kuntarahoituslaisia. Heikkilän kotiin kokoonnutaan usein laulamaan. 

– Karaokelaitteiden lisäksi kotoani löytyy myös vähän vanhempaa teknologiaa, kuten gramofoni sekä 1950-luvun televisiosta tehty soiva baarikaappi. Vintage-aarteet ovat heikkouteni, Heikkilä tunnustaa.

JENNI HEIKKILÄ 
– Kuntarahoituksessa vuodesta 2012 
– Tradenomi (Oulun ammattikorkeakoulu) 
– Kotoisin Oulusta, nyt asuu Helsingin Vallilassa 
– Harrastaa laulua, liikuntaa ja vintage-aarteiden keräilyä 


Teksti: Hannele Borra
Kuva: Sami Lamberg