Pilotointi vaatii rohkeutta

Jos Kivisalmen sillan kupeesta katsoo viistosti ylös ja luoteeseen, näkee vain jäätyneen Saimaan valkean selän. Mutta jos kääntää katseensa suoraan alas sillan eteen, näkeekin tummaa vettä, joka virtaa itsepäisesti pakkasesta piittaamatta. Vieressä kyltti varoittaa heikoista jäistä.

Pilkkijät ovat joutuneet etsimään uudet apajat, mutta kaiken kaikkiaan Lappeenrannan ja Taipalsaaren erottavan sillan viereen vuonna 2015 valmistunut pumppaamo on ollut suuri menestys. Pien-Saimaan ja Suur-Saimaan vesiä sekoittava pumppu on saanut fosforipitoisuuden laskemaan ja veden kirkastumaan Piiluvan- ja Sunisenselällä.

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva on tuloksiin erityisen tyytyväinen, koska pumpun kanssa otettiin riski. Kaupunginhallitus halusi, että Kivisalmessa käytetään Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa kehitettyä uudenlaista, energiatehokasta pumpputeknologiaa, vaikka konsulttiyhtiö suositteli tyytymään jo markkinoilla olevaan pumppuun. Riski kannatti, ja samalla lappeenrantalainen cleantech-innovaatio sai tärkeän referenssin.

– Tämä on yksi esimerkki pilotoinnista, Jarva sanoo.

– Se vaatii tiettyä rohkeutta päätöksentekijöiltä, 

Ympäristöpolitiikka on elinkeinopolitiikkaa

Green reality, vihreä todellisuus. Sellaisena Lappeenranta markkinoi itseään, ja esimerkkejä riittää: pumppaamon lisäksi on yli 80-prosenttisesti uusiutuvalla polttoaineella tuotettu kaukolämpö, tuulipuisto, joiden tuottamalla sähköllä voidaan lämmittää jopa 3 000 omakotitaloa, vuoden pyöräilykaupunki 2015 -titteli, eniten aurinkopaneeleita asukaslukuun suhteutettuna ja niin edelleen.

Jarvan mukaan Lappeenrannan kaupunki alkoi tavoitella kestävän kehityksen kansainvälisen edelläkävijän roolia tosissaan noin viitisen vuotta sitten oikeastaan siksi, että se huomasi Lappeenrannan olevan jo kovaa kyytiä kehittymässä sellaiseksi. Lappeenrannan teknillinen yliopisto korosti omassa strategiassaan vihreää energiaa ja kestävää kehitystä, ja tulokset herättivät huomiota myös kansainvälisesti.

Yliopisto toi alueelle yhä enemmän cleantech-osaamista, mikä taas kiinnosti yrityksiä ja alkoi synnyttää yhä enemmän työpaikkoja.

Luontomatkailun merkitys ja kansainvälisen huomion takaava Saimaa sekä 70 kilometrin pätkä rajaa Venäjän kanssa tekivät astetta rohkeammista ympäristötavoitteista vieläkin houkuttelevampia.

Jarvan mielestä Lappeenrannan erottaa muista kaupungeista juuri se, että ilmasto- ja ympäristöpolitiikka ovat tiiviisti osa elinkeinopolitiikkaa.

Viime keväänä julkaistussa uudessa, vuoteen 2033 tähtäävässä strategiassa tavoitteet seisovat tyytyväisinä vierekkäin: hiilidioksidipäästöt -80 prosenttia vuoden 2007 tasosta, ”green reality” -työpaikat +800 paikkaa.

Tee se itse

Yksi strategian tärkeimmistä teemoista on Lappeenrannan kehittäminen täyden ympyrän kiertotaloudeksi. Tällä hetkellä kaupungin jätteistä 94 prosenttia on jollain tavalla uusiokäytettävää, ja tavoitteena on saada viimeiset prosentit samaan joukkoon. Suunnitteilla on uutta biokaasulaitosta ja jätevedenpuhdistamoa.

– Tulevaisuudenvisio on, että vesikiertokin olisi suljettu, Jarva sanoo.

Mitä kaupunki sitten voi tehdä? Jarvalta löytyy ainakin kolme keinoa.

Ensimmäinen on omistajaohjaus, joka näkyy esimerkiksi aurinkovoiman kohdalla. Kehitteillä on konsepti, jossa kaupungin omistama konserniyhtiö Lappeenrannan Energia alkaa toimittaa halukkaiden kotitalouksien katoille aurinkopaneeleita, joita kotitaloudet vuokraavat. Jos paneeli esimerkiksi kesällä tuottaa energiaa enemmän kuin kotitalous käyttää, yhtiö ostaa ylijäämäenergian kuluttajalta takaisin verkkoon.

Toinen keino on rahoitus. Lappeenrannan oma osuus suurista investoinneista on usein maltillinen, ja vähintään yhtä tärkeää onkin valtakunnallisen ja EU-rahoituksen hankkimiseen laitettu työvoima.

Esimerkiksi viime vuoden lopussa Lappeenrannan kaupunki sai kumppaniensa kanssa EU:lta yli kolmen miljoonan rahoituksen uusiutuvan, betonin korvaavan materiaalin kehittämiseen.

Kolmas keino on kaupungin omat aloitteet. Siis vaikkapa käynnissä oleva selvitys siitä, miten koulurakennusten varaus-, laskutus-, lukitus- ja valvontajärjestelmät voitaisiin automatisoida niin, että tiloja voitaisiin vuokrata kaupunkilaisten käyttöön kouluaikojen ulkopuolella ilman sen suurempia hallinnollisia ponnisteluja.

– Kaikista kalleinta on, että kallis tila on tyhjänä, Jarva sanoo.

Kiertotalousinto on herättänyt paikoin myös kritiikkiä. Kun kaupunki viime syksynä tiedotti alkavansa vuokrata omia ajoneuvojaan kaupunkilaisille virka-aikojen ulkopuolella, autonvuokrausyritykset syyttivät kaupunkia varpailleen astumisesta. Jarvan mukaan autoja on tähän mennessä vuokrattu joitakin kymmeniä kertoja. Perimmäinen tavoite on vauhdittaa kaupungin omien ajoneuvojen vaihtamista sähkö- ja kaasuautoihin siten, että kaupunki ei ole ajoneuvojen omistaja. Resurssiviisauden näkökulmasta kaupungilla on kuitenkin myös velvollisuus varmistaa nykykaluston ja kiinteistöjen tehokas käyttö.

Jarvan näkökulmasta autojen vuokraus, vaihto kaasu- ja sähkökulkupeleihin ja aurinkopaneelien asennus kaupungin kiinteistöjen katolle kertovat kaikki samaa, voimakasta viestiä: kaupunki ei pelkästään puhu vaan johtaa ja markkinoi tekemällä itse.

– Me näytämme esimerkkiä, Jarva sanoo.

Lappeenrannan kaupunginjohtaja Kimmo Jarva pitää vihreää rahoitusta houkuttelevana, ja neuvottelut sen hyödyntämiseksi kaupungissa ovat paraikaa käynnissä. Vihreän rahoituksen ehdot ovat muutoin samat kuin Kuntarahoituksen muussakin rahoituksessa, mutta vihreä rahoitus on asiakkaalle tavallista lainaa tai leasingia edullisempaa.

Kuntarahoituksen uusi toimitusjohtaja Esa Kallio vannoo yhteistyön nimeen

Pitkän rahoitusuran tehnyt Esa Kallio on työskennellyt Kuntarahoituksen palveluksessa vuodesta 2005 lähtien vastaten viimeksi Kuntarahoituksen varainhankinnasta ja treasury-toiminnasta. Elokuusta 2017 lähtien hän on hoitanut lisäksi väliaikaisen toimitusjohtajan tehtäviä.

– Odotan innolla entistä tiiviimpää yhteistyötä, jolla voimme vieläkin syventää vuoropuhelua asiakkaiden kanssa. Kuntarahoituksen uudistetun vision mukaan tavoitteenamme on olla asiakkaillemme paras kumppani rahoituksen koko elinkaaren aikana. Haluamme olla näkemyksellinen sparraaja, jota saa ja pitää haastaa ja joka myös pystyy haastamaan asiakkaitaan. Henkilökunnallamme on syvää osaamista asiakkaiden toimialoilta, ja haluamme antaa sen asiakkaidemme käyttöön, Esa Kallio sanoo.

– Asiakkaiden toimintaympäristössä tapahtuu tällä hetkellä historiallisen suuria uudistuksia. Me autamme tulevaisuuden muutosten käytännön vaikutusten arvioimisessa ja uusien ratkaisujen löytämisessä. Panostamme tällä hetkellä asiakaskeskeiseen kehittämiseen ja palvelujen digitalisoimiseen. Sitä työtä voi tehdä vain tiiviissä kumppanuudessa, Kallio sanoo.

Muutoksia myös Kuntarahoituksen johtoryhmässä

Esa Kallion toimitusjohtajanimityksen myötä Kuntarahoituksen toimitusjohtajan sijaiseksi on nimitetty yhtiön lakiasioista ja yhtiön hallinnosta vastaava johtaja ja johtoryhmän jäsen Mari Tyster. Lisäksi yhtiön johtoryhmän uusiksi jäseniksi on nimitetty Joakim Holmström ja Rainer Holm. Samalla Holmström siirtyy Kuntarahoituksen varainhankintaosaston johdosta vastaamaan yhtiön koko pääomamarkkinat-toiminnosta.

Toni Heikkilä, Jukka Helminen ja Marjo Tomminen jatkavat edelleen Kuntarahoituksen johtoryhmän jäseninä. 

Kuntarahoitus-konsernin uusi vastuullisuuspolitiikka julkistettiin

Uusi vastuullisuuspolitiikka on osa Kuntarahoituksen pitkäjänteistä vastuullisuustyötä, joka perustuu aiemmin määritettyihin vastuullisuuden pääteemoihin. Vastuullisuuspolitiikan keskiössä on osaava ja vastuullinen henkilöstö, joka ymmärtää syvällisellä tasolla Kuntarahoituksen toiminnan vaikutukset ja on sitoutunut noudattamaan toimintatapoja ja edesauttamaan pitkän aikavälin tavoitteita. Vastuullisuuspolitiikka toimii myös keskeisenä ulkoisena politiikkana Kuntarahoituksen sidosryhmille kuten omistajille, asiakkaille, varainhankinnan sijoittajille, viranomaisille, medialle ja muille sidosryhmille.

–Olemme sitoutuneet ymmärtämään ja hallitsemaan oman toimintamme ja tarjoamiemme tuotteiden ja palveluiden yhteiskunnallisia ja ympäristöön liittyviä vaikutuksia, jotta voimme myötävaikuttaa suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan pitkän aikavälin tavoitteisiin. Tämä sitoutuminen korostuu koko konsernimme strategiassa ja arvoissa, kertoo Kuntarahoituksen vt. toimitusjohtaja Esa Kallio.

Lisätietoja

Esa Kallio, vt. toimitusjohtaja
puh. 050 337 7953

Tampereen yliopiston selvitys maakuntien rahoituksesta: maakuntien verotusoikeus kytkeytyy tehtävien mittakaavaan

Maakuntien erilaisten rahoitusmallien soveltuvuuden tarkastelussa tulee arvioida, mitkä ovat ylipäätään maakuntatason ja sen toiminnan tavoitteet. Mikäli tavoitteena on rakentaa itsehallinnollinen aluehallinto, tämä edellyttää itsenäisyyttä myös rahoitustavan suhteen, arvioidaan Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun tutkija Lotta-Maria Sinervon maakuntaveroa käsittelevässä tutkimuksessa.

Tampereen yliopiston toteuttama tutkimus Miten maakuntia rahoitetaan? on ensimmäinen laaja-alainen maakuntien verotusta ja muita rahoitusmuotoja koskeva Pohjoismainen vertailututkimus. Sen ovat tilanneet Kuntaliitto, Kuntarahoitus, Keva, KT Kuntatyönantajat ja Avainta ry.

– Maakunta- ja sote-uudistuksen yhtenä tavoitteena on julkisen talouden kustannusten hillintä. Tämä merkitsee erityisen huomion kiinnittämistä maakuntien toimintaan liittyviin kannustimiin, toteaa tutkija Lotta-Maria Sinervo Tampereen yliopistosta.

– Jos kehysmenettely tehdään joustamattomaksi, tämä voi aiheuttaa maakunnille ongelmia lakisääteisten tehtävien menojen kattamisessa. Budjettikurin hallinnassa on löydettävä tasapainoinen ratkaisu, toteaa Sinervo.

Suomalaisten maakuntien tehtäväkenttää kaavaillaan poikkeuksellisen laajaksi

Vertailututkimuksessa on tarkasteltu laaja-alaisesti maakuntien rahoitusmalleja eri Pohjoismaissa. Tehtäviä rahoitetaan hyvin erityyppisillä ratkaisuilla, esimerkiksi Tanskassa maakunnilla ei ole verotusoikeutta, vaan pääosin terveydenhuollon tehtäviä hoitavat maakunnat rahoitetaan valtionosuuksilla ja kuntien maksuosuuksina.

Ruotsissa maakunnat vastaavat puolestaan muiden pienempien tehtäväkokonaisuuksien ohella erityisesti terveydenhuoltoon liittyvistä tehtävistä. Ruotsissa tehtävistä reilu 70 prosenttia rahoitetaan maakuntien omilla verotuloilla. Asiakas- ja käyttömaksujen osuus maakuntien toiminnan rahoituksesta on vertailumaissa suhteellisen pieni.

Tampereen yliopiston analyysin mukaan valtakunnallisiksi katsottuja tehtäviä voidaan rahoittaa valtion rahoituksella, kun taas paikallisten tehtävien hoitamisessa omat verotulot nähdään sopivana rahoitusmuotona.

– Tutkimuksessa käy hyvin ilmi, että maakuntien rahoitusmallin valinnassa on ratkaisevaa, että sillä on selkeä yhteys tehtävien luonteeseen ja laajuuteen, sanoo Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina.

– Suomessa kuntasektorin henkilökunnasta arviolta noin puolet on siirtymässä maakuntien palvelukseen. Suomeen suunniteltujen maakuntien tehtäväkentästä on tulossa poikkeuksellisen laaja verrattuna muihin Pohjoismaihin, toteaa kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonen KT Kuntatyönantajista.

Vahva talouden ohjaus vai tehokkuuteen kannustava verotusoikeus?

Perustuslain mukaisesti maakunnilla tulisi Suomessa olla itsehallinto, arvioidaan Tampereen yliopiston selvityksessä. Suomalaisten maakuntien itsehallinto on mahdollista toteuttaa säätämällä maakunnille verotusoikeus, niin kuin Ruotsissa, rajoitetulla verotusoikeudella, kuten Norjassa tai valtion rahoituksella, niin kuin Tanskassa.

Perinteisesti verotusoikeuden ja siihen liittyvän budjettivastuun katsotaan kannustavan tehokkaaseen taloudenhoitoon. Mikäli maakuntien toiminnan rahoitus perustuu vain valtion rahoitukseen, verotusoikeuden mukanaan tuomat kannustimet jäävät puuttumaan.

– Selvityksen perusteella näyttää siltä, että verotusoikeutta kannattaa vakavasti harkita maakuntien pysyvänä rahoitusmallina. Uskon, että veronmaksajatkin hyötyisivät siitä paitsi tehokkaan, myös läpinäkyvän ja vastuullisen taloudenhoidon kautta, arvioi Kuntarahoituksen vt. toimitusjohtaja Esa Kallio.

– Toimintamenojen rahoittamisen lisäksi on investointien rahoitus ratkaistava kestävällä tavalla. Pidemmän päälle verotusoikeus, laajemmin oma varainhankinta ja niitä täydentävä valtionosuusjärjestelmä vahvistaa maakuntien omaa päätäntävaltaa ja toiminnan tuloksellisuutta, jatkaa Kevan toimitusjohtaja Timo Kietäväinen.

Maakuntien nykysuunnitelman mukainen rahoitusratkaisu on näin alkuvaiheessa väliaikainen. Pysyvää rahoitusmallia tulisi selvittää huolellisesti seuraavan hallituskauden aikana, väliaikaisen mallin kokemusten perusteella.

Lisätietoja:

Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu, tutkija, yliopistonlehtori Lotta-Maria Sinervo, p. 050 509 9042

Kuntaliitto, varatoimitusjohtaja Timo Reina, p. 040 555 8458

Keva, toimitusjohtaja Timo Kietäväinen, p. 0400 486 043

Kuntarahoitus, vt. toimitusjohtaja Esa Kallio, p. 050 337 7953

KT Kuntatyönantajat, kunta-alan työmarkkinajohtaja Markku Jalonen, p. 040 547 7710

Avainta Avaintyönantajat, toimitusjohtaja, Vesa Laine p. 050 524 9551

Varainhankintavuosi käyntiin 15-vuotisella euroviitelainalla

Sijoittajakysyntä oli erittäin vahvaa alusta lähtien. Merkintäkirja avattiin klo 11 Suomen aikaa ja suljettiin 75 minuuttia myöhemmin, klo 12.15. Merkintäkirjan koko kasvoi 1,9 miljardiin euroon eli se ylimerkittiin lähes nelinkertaisesti ja hinnoittelua tiukennettiin prosessin aikana 4 korkopistettä.

Yhteensä 76 sijoittajaa osallistui järjestelyyn, josta yli 90 % myytiin Eurooppaan. Sijoittajakysyntä jakautui maantieteellisesti: Saksa (44 %) ja Ranska (14 %), Sveitsi (9 %), Pohjoismaat (8 %), Benelux-maat (7 %), muu Eurooppa (6 %), Aasia (6 %), Iso-Britannia (6 %) ja Lähi-itä (0,1%).

Suurin sijoittajaryhmä olivat keskuspankit ja muut julkiset instituutiot, jotka ostivat 40 % viitelainasta. Muut sijoittajaryhmät olivat varainhoitajat (20 %), eläke- ja vakuutusyhtiöt (20 %) ja pankit (18 %).

”Olemme erittäin tyytyväisiä tähän tulokseen. Vuoden 2016 jälkeen olemme määrätietoisesti lisänneet euromääräisten viitelainojen määrää, mikä on osa Kuntarahoituksen sijoittajakunnan hajauttamiseen tähtäävää varainhankinnan strategiaa. Tämä viitelaina osoittaa, että Kuntarahoituksen kaltaiselle luotettavalle ja korkean luottoluokituksen liikkeeseenlaskijalle riittää kysyntää myös pitkissä laina-ajoissa”, sanoo varainhankinnan osastonjohtaja Joakim Holmström.

“Kuntarahoitus onnistui erinomaisesti pidentämään euroviitelainojensa korkokäyrää. Viime vuoden onnistunut vihreän viitelainan liikkeeseenlasku näytti, että kansainväliset sijoittajat ovat kiinnostuneita Kuntarahoituksen euromääräisistä viitelainoista”, sanoo Crispijn Kooijmans, joka vastaa Rabobankissa julkisen sektorin liikkeeseenlaskijoista. Rabobank osallistui järjestelyyn välittäjäpankkina.

Viitelainan tiedot

Liikkeeseenlaskun määrä:           500 miljoonaa euroa

Arvopäivä:                                     23.1.2018

Eräpäivä:                                       23.2.2033

Kuponkikorko:                               1,250 % (kiinteä)

Hinta:                                             99,905 %

Tuotto:                                           1,257 %

Hinnoittelu vs. mid swapit:           – 4 bps

Pääjärjestäjät:                               Barclays, Citi, Rabobank, SG CIB

Lisätietoja

Joakim Holmström, varainhankinnan osastonjohtaja

joakim.holmstrom(at)munifin.fi

+358 50 444 3638

Vihreä rahoitus ylitti miljardin euron rajan

Vihreää rahoitusta saaneista kohteista suurin osa suuntautuu julkiseen liikenteeseen ja kestävään rakentamiseen. Suurimmat yksittäiset hankkeet ovat Länsimetro ja Tampereen raitiotie, tyypillisin rahoitettu hanke puolestaan on koulurakennus. Vuonna 2017 vihreän rahoituksen hankeportfolioon saatiin myös mukaan ensimmäiset sosiaalisen asuntotuotannon asuinrakennukset. Asuntorakentamisen osalta vihreässä rahoituksessa on erityisen paljon kasvupotentiaalia. 

Uusi tuote on otettu hyvin vastaan Kuntarahoituksen asiakaskunnassa. Kunnilla on merkittävä potentiaali Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa ja Kuntarahoitus haluaa tukea tätä kehitystä tarjoamalla tuotteen, joka on tavallista rahoitusta edullisempaa. Vihreän rahoituksen ympäristövaikutukset julkaistaan vuosittain. 

– Syksyllä 2017 määrittelimme Kuntarahoituksen vastuullisuuden pääperiaatteet ja tavoitteet. Yksi vastuullisuuden kulmakivistä liittyy kestävään kehitykseen ja sen edistämiseen. Koemme olevamme keskeisessä asemassa kuntien ilmastotyössä ja tavoitteemme ja on jatkossa edistää ympäristönäkökulman huomioimista asiakkaidemme investoinneissa, kertoo Kuntarahoituksen Antti Kontio.

Vastuullista sijoittamista

Kuntarahoitus päätti vuonna 2017 alkaa kohdentaa osan sijoituksistaan vastuullisiin sijoituskohteisiin. Vastuullisen sijoittamisen portfolio (Socially Responsible Investments, SRI) perustetaan vuoden 2018 aikana ja sen tavoitekoko on kytketty vihreiden bondien kokonaismäärään. Lisäksi Kuntarahoitus seuraa kaikkien sijoitustensa vastuullisuutta neljännesvuosittain laskettavan ESG-luvun avulla.

Lisätietoja:

Antti Kontio, puh. 050 3700 285, antti.kontio(at)kuntarahoitus.fi
yhteiskuntavastuu ja viestintä