Paluu perinteisiin? Oululainen kerrostalo kilpailee perinteisillä ratkaisuillaan energiatehokkuusvertailuissa

450000 kappaletta. Tämä on tiilimäärä, joka ladottiin syksyllä 2020 Oulun Pohjantikankujalle valmistuneen vuokrakerrostalon seiniin. TA-Yhtymä ja sen massiivitiilirakenteinen talo palkittiin tammikuussa Vuoden parhaat ARA-neliöt -palkinolla muun muassa esimerkillisen kehittämisotteensa ansiosta. 

Paluu vanhan ajan rakentamistapaan oli pitkän suunnittelun tulos. Kaikki lähti liikkeelle ajatuksesta, että ehkä vanha rakennusmenetelmä ja painovoimainen ilmanvaihto voisivat olla ratkaisu nykyään niin yleisiin sisäilmaongelmiin. 

Kuvassa TA-Yhtymä-konsernin rakennuttajakonsultti Jouko Knuutinen talvisissa maisemissa.
Jouko Knuutinen näkee vanhan ajan rakentamistavassa useita hyötyjä.

– Eristemäärien jatkuva kasvattaminen mietitytti. Kuinka paljon niitä voi kasvattaa ilman terveyshaittoja? Myös höyrysulun oikeasta paikasta on esitetty erilaisia mielipiteitä. Nämä asiat veivät ajatukset entisajan tiilirakenteeseen, kertoo idean alkusysäyksistä TA-Yhtymä-konsernin rakennuttajakonsultti Jouko Knuutinen

Koneellinen ilmanvaihto on tuottanut TA-Yhtymän taloissa päänvaivaa. Huoneistokohtaisessa ilmanvaihdossa suodattimien vaihtaminen jää usein asukkailta tekemättä tai tulee palveluna ostettaessa kalliiksi. Keskitetyssä vaihtoehdossa taas kaikille asukkaille sopivien säätöjen löytäminen vaatii monta säätökertaa, eikä ilmanvaihtoa ole mahdollista säätää omassa asunnossa omaan makuun sopivaksi. 

– Tästä syntyi ajatus paluusta painovoimaiseen ilmanvaihtoon, Knuutinen jatkaa. 


Mistä tiilet ja suunnitelmien tekijät?

Perinteisten menetelmien ja nykyajan määräysten yhteensovittaminen vaati toteuttajilta sinnikkyyttä. Ensin näytti, että massiivitiilirakennetta ei saada täyttämään nykyisiä energiamääräyksiä. Oulun rakennusvalvonta kuitenkin kehotti hakemaan poikkeuslupaa innovatiivisuuteen ja kokeiluun perustuen. Painovoimainen ilmanvaihto hylättiin ensin määräysten vastaisena, mutta hyväksyttiin vuoden jatkosuunnittelun jälkeen. 

– Pelkona oli, että ilma ei vaihdu kesäaikaan. Oulun yliopisto tuli mukaan projektiin ja toteutti simulaation, jolla pystyttiin osoittamaan ilman riittävä vaihtuminen. Hormeja lämmitetään kesäaikaan aurinkosähköllä riittävän ilmanvaihdon varmistamiseksi, Knuutinen kuvailee. 

Ennen kuin ilmanvaihtoratkaisu voitiin viedä arvioitavaksi, piti sille löytää suunnittelija sekä rakennusvalvonnan edellyttämä toinen suunnittelutoimisto suunnitelman tarkastajaksi. Vanhojen menetelmien osaaminen on kuitenkin harvinaista, eikä suunnittelijoita tahtonut löytyä. Massiivitiilirakenne taas säikäytti monet urakoitsijat, eikä valtavan tiilimäärän hankkiminenkaan ollut ihan helppoa. 

Vaikka tiili kerrallaan rakentaminen kuulostaa hitaalta, rakennusaika oli vain puoli vuotta normaalia pidempi ja siihen osattiin varautua. Knuutisen mukaan urakka sujui suunnitellusti, yllättävät tilanteet ratkottiin matkan varrella.  

– Muurausvaiheessa työmaalla oli paljon työvoimaa, sitä käytiin ympäri Suomen ihmettelemässä. Rakenteiden kuivuminen vie aikaa, yksi kesä varattiin kokonaan kuivumiselle, Knuutinen kuvailee. 

Rakennuksen lopullinen hinta ei vielä ole tiedossa, mutta arvion mukaan neliöhinta on noin 150 euroa tavallisen kerrostalon neliöhintaa korkeampi. 

Kokeiluilla etsitään monistettavia käytäntöjä 

Oulun Pohjatilkankuja 4 ei ole TA-Yhtymän ainoa kokeellinen kohde. Innovatiivisuus kuuluu kohtuuhintaisuuden ja energiatehokkuuden rinnalla pitkäaikaisen asuntojen omistajan filosofiaan. 

– Suurena asuntojen omistajana ja rakennuttajana haluamme tehdä innovatiivisiakin kokeiluja. Rakennuskantaa täytyy pystyä kehittämään, on löydettävä parhaita toteutustapoja. Ratkaisut on mietittävä niin, että ne ovat kustannustehokkaita koko elinkaarensa ajan, TA-Yhtymä Oy:n toimitusjohtaja Jouni Linnavuori painottaa. 

Kuvassa Ta-Yhtymä Oy:n toimitusjohtaja Jouni Linnavuori nojaamassa kaiteeseen toimistotiloissa.
Innovatiivisuus on yksi TA-Yhtymän kohteiden kulmakivistä, kertoo Jouni Linnavuori.

– Tiilirakenteen lämpöä ja kosteutta seurataan siihen asennettujen antureiden avulla. Haluamme nähdä, kuivuuko tiilirakenne vielä asumisen aikana. Asuntojen ilmanlaatua tarkkaillaan pistemäisten hiilidioksidimittausten avulla. Lisäksi asukkaiden kokemuksia kartoitetaan, Linnavuori kertoo. 

Hanke halusi haastaa nykyiset energiamääräykset ja osoittaa, että massiivitiilirakenteinen talo ei häviä energiankulutuksessa nykyrankentamiselle. Rakennuksen käyttökustannuksia verrataankin vastaaviin kohteisiin Oulussa. 

Voisiko massiivitiilirakenne tehdä paluun? TA-Yhtymällä Pohjantikankujan kiinteistö on jäämässä ainakin toistaiseksi sellaisenaan toteutettuna ainoaksi laatuaan. Pilotista saadaan kerättyä tietoa, jonka pohjalta voidaan harkita jatkopilotointia esimerkiksi kokeilemalla massiivitiilirakennetta normaalilla koneellisella ilmanvaihdolla tai painovoimaista ilmanvaihtoa normaalilla seinärakenteella. 

– Meille valmistuu tänä vuonna noin 1000 asuntoa. Olemme ylpeitä siitä, että voimme tarjota laadukasta asumista kohtuuhintaisesti. Kokeiluilla meillä on tarkoitus etsiä isoon rakentamisen volyymiin monistettavia uusia ratkaisuja. Meidän täytyy punnita ratkaisut aina myös hinnan näkökulmasta, Linnavuori muistuttaa. 

Yksinkertainen kestää aikaa 

TA-Yhtymä-konserni on ARA:n myöntämästä palkinnosta otettu. 

– Palkinto kannustaa meitä edelleen kehittämään laadukasta asumista, Linnavuori iloitsee. 

Juuri tämä on Vuoden parhaat ARA-neliöt -palkinnon taustalla. 

– Valtion tukema asuntotuotanto on ollut jo vuosikymmenien ajan asumisen ja asuntorakentamisen kehittämistyön suunnannäyttäjä. Yleisesti tunnettu tosiasia kuitenkin on, että normien edellyttämästä minimitasosta on tullut toteutuksessa myös maksimitaso. Vuosittain tammikuussa jaettavalla Vuoden parhaat ARA-neliöt -tunnustuspalkinnon keskeisenä myöntämisperusteena on hankkeessa osoitettu esimerkillinen kehittämisote, jossa tavoitellaan vähimmäistasoa korkeampaa laatua, ja samalla elinkaarikustannuksiltaan kohtuuhintaista asumista, yliarkkitehti Vesa Ijäs Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARAsta kertoo. 

ARA valitsee vuosittain esillä pidettävät kehittämisteemat, joiden mukana oloa palkittavassa kohteessa ja sen toteutuksessa arvostetaan. Teemoja voivat olla esimerkiksi asumisen uudet konseptit, rakentamistavat, esteettömyys, turvallisuus, energiatehokkuus, uusiutuva energia ja digitalisaatio. 

Tämän päivän vakioituneisiin rakentamistapoihin nähden uuden massiivitiilirakenteen käyttöönotto hankkeessa oli Ijäksen mukaan onnistuneen asuntosuunnittelun ja kohtuuhintaisuuden rinnalla merkittävin yksittäinen asia palkinnon myöntämiselle.  

– Halusimme nostaa esille elinkaarikestävän rakennuksen, joka yksinkertaisuutta korostavilla ratkaisuillaan tulee hyvin ylläpidettynä kestämään aikaa. Elinkaarikestävyyden sanoisin tässä tapauksessa olevan 300 vuotta. Hanke on myös kannanotto ja opponointi tämän päivän ”kertakäyttörakentamista” vastaan, missä elinkaarikestävyydellä tarkoitetaan noin 50 vuotta. Monissa tapauksissa tämäkin on liian pitkä ”elinajan” odote rakennukselle, Ijäs latelee. 

Innovatiivisuus ja edelläkävijyys olivat myös Kuntarahoituksen vihreän rahoituksen arviointiryhmän perusteet vihreän rahoituksen myöntämiselle.  

– Arviointiryhmä vaikuttui hankkeen tavoitteesta osoittaa, että tietyillä vakioilla ja laboratorio-olosuhteissa rakennussuunnitelmien mukaan laskettu alustava energialuokka voidaan osoittaa vääräksi kohteen käyttövaiheessa. Rakennus, joka on rakennettu samalla tavalla kuin esimerkiksi Töölön vanhat kivitalot, voi osoittautua energiatehokkaaksi, vaikka alustava energialuokka olisi C. Juuri tällaisia rohkeita avauksia toivomme, Kuntarahoituksen vihreän rahoituksen kehittämisestä vastaava Rami Erkkilä myhäilee. 


Teksti: Hannele Borra 
Kuvat: TA-Yhtymä Oy

Asiakkaiden luja luottamus Kuntarahoitukseen jatkuu

Kuntarahoituksen asiakkaat ovat kyselyn mukaan erittäin tyytyväisiä yhtiöön. Luottamus Kuntarahoitukseen koronatilanteen hoidossa muihin toimijoihin verrattuna oli 6,3 asteikolla 1-7 ja 80% vastaajista koki luotettavuuden Kuntarahoituksen vahvuudeksi. Perinteistä suositteluhalukkuutta mittaavalla NPS-mittarilla (Net Promoter Score) arvioituna Kuntarahoitus saa poikkeuksellisen korkeita tuloksia muuhun rahoitusalaan verrattuna.

Kilpailukykyinen hinta ja asioinnin helppous ovat rahoittajan tärkeimmät ominaisuudet

Tutkimuksessa kartoitettiin myös niitä ominaisuuksia, joita asiakkaat eniten arvostavat rahoituskumppanissaan. Kärkeen sijoittuivat kilpailukykyinen hinta, asioinnin helppous, asiakkaiden tarpeisiin sopivat rahoitusratkaisut sekä vastuullisuus. Hintatason koki Kuntarahoituksen vahvuudeksi 86% vastaajista.

Asiakaspalvelun nosti Kuntarahoituksen vahvuudeksi 71% vastaajista. Erityistä kiitosta tutkimuksessa saivat yhteyshenkilömme, joiden asiakaspalvelun taso, asiantuntijuus ja sitoutuminen saivat huiman arvosanan 6,5 asteikolla 1-7. Lisäksi koettiin, että Kuntarahoitus on muutakin kuin rahoittaja – asiakkaamme mieltävät vahvuudeksemme palvelutarjontamme talouden suunnittelussa ja rahoituksen hallinnassa.

Digitaalisia palveluja arvostetaan

Asiakkaamme arvostavat sekä digitaalisten palveluiden helppoutta että niiden tuomaa laajempaa näkymää kunnan tai yrityksen kokonaistalouteen. Kyselyymme vastanneista 54 % näki digitaaliset palvelut Kuntarahoituksen vahvuudeksi. Neutraaleiksi eli alan tasoa vastaaviksi digitaaliset palvelumme näki 43 % vastaajista.

Asiakkaidemme vastaukset ovat meille tärkeitä ja kyselyjen tulokset ohjaavat vahvasti Kuntarahoituksen palvelujen ja tuotteiden kehittämistä edelleen.

Kuntarahoituksen asiakaskokemuskysely toteutettiin 1.12.-22.12.2020 välisenä aikana sähköpostikyselynä ja puhelinhaastatteluina, ja siihen vastasi reilut 200 kuntien ja yleishyödyllisten asuntoyhtiöiden taloudesta ja rahoituksesta vastaavaa henkilöä. Tutkimuksen toteutti EPSI Rating Group.

Kiihdyttääkö massaelvytys inflaatiota? Kuntarahoituksen helmikuun markkinakatsaus on nyt julkaistu!

Korona hallitsee edelleen talouskehitystä. Yhdysvaltain massiivinen elvytyspaketti on herättänyt pelkoa inflaation kiihtymisestä. Myös Euroopassa talous on piristymään päin ja Suomen talous vaikuttaa selvinneen koronan toisesta aallosta verrattain hyvin. Valtion koronatukien ansiosta kuntatalous vahvistui merkittävästi vuonna 2020. Pelivaraa tarvitaan kuitenkin vielä pandemian loppuvaiheen yli selviämiseen eikä yksi hyvä vuosi ratkaise kuntatalouden pitkän aikavälin haasteita, arvioi Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala.

Uudet tautitapaukset ja koronaviruksen aiheuttamat kuolemat ovat tammikuun lopulta alkaen olleet lievässä kasvussa, mikä antaa viitteitä tiukentuneiden rajoitustoimien toimivuudesta. Rokottamisen vaikutukset alkavat voimakkaammin näkyä vasta tulevina viikkoina.

– Tiukentuneet rajoitustoimet ovat vaikuttaneet talouden aktiviteetteihin odotuksia vähemmän. Euroalueen bkt supistui viime vuoden lopulla, mutta ei niin paljon kuin pelättiin. Vuosi 2021 on lähtenyt käyntiin odotuksia vahvemmalta pohjalta ja kuluvan vuoden kasvuennusteita on nostettu. Euroalueen odotetaan kasvavan tänä vuonna noin 4 %, USA:n noin 5 % ja kehittyvien talouksien noin 6 %, arvioi Kuntarahoituksen pääekonomisti Timo Vesala.

Bidenin elvytyspaketti herättänyt kritiikkiä – pelko inflaation kiihtymisestä kasvaa

Yhdysvalloissa keskustelua on herättänyt Bidenin massiivinen, jopa 1 900 miljardin dollarin talouden elvytyspaketti. Markkinoilla innostuneesti vastaanotettu uutinen on herättänyt myös kritiikkiä elvytyksen ylimitoittamisesta ja inflaation kiihtymisestä.

– Yksi riskiskenaario on, että koronatalouksien voimakas suora tukeminen johtaa talouden ylikuumenemiseen, jolloin keskuspankki FED saattaisi joutua nostamaan korkoja ja siten neutralisoimaan velkaelvytyksen suotuisia vaikutuksia. Yhdysvalloissa inflaatio-odotukset ja pitkät korot ovatkin jo selvästi nousseet, Vesala jatkaa.

Euroopan talous piristymässä

Myös Euroopassa inflaatio on piristynyt, mutta sen taustalla on enemmän teknisiä syitä kuin aitoja inflaatiopaineita. Energia- ja logistiikkakustannusten nousu tulee todennäköisesti kiihdyttämään kuluttajahintainflaatiota myös euroalueella. Pitkän aikavälin inflaationäkymässä ei kuitenkaan ole vielä näkyvissä merkittävää muutosta, ja riski korkotason voimakkaasta noususta on siksi Euroopassa selvästi vähäisempi kuin Yhdysvalloissa.

Suomi on selvinnyt koronan toisestakin aallosta selvästi muuta Eurooppaa pienemmin vaurioin, ja talous on jatkanut maltillisessa kasvussa. Elpyminen näyttää myös muuttuneen laaja-alaisemmaksi: kuluttajien ja elinkeinoelämän luottamus on vahvistunut, teollisuuden tilaukset ovat kääntyneet kasvuun ja jopa rakentamisen näkymä saattaa olla vakautumassa.

– Suomen viime vuoden viimeisen neljänneksen varsinaiset tilinpitoluvut ovat vielä tulossa, mutta bkt:n pikaennakon mukaan Suomen talous ylsi vuoden 2020 lopussa lievään kasvuun. Lähtötaso tälle vuodelle on korkeampi kuin vielä muutama kuukausi sitten uskallettiin odottaa. Optimismi on perusteltua, mutta voimme nähdä talouden toipumisessa myös takapakkeja. Isoimpia riskejä Suomen taloudelle ovat pitkäaikaistyöttömyyden ja lomautusten kasvu. Myös konkurssit tulevat väistämättä lisääntymään, Vesala arvioi.

Kuntatalouteen kertynyt puskuri tulee tarpeeseen

Kuntatalous vahvistui vuonna 2020 valtion koronatukien ja positiivisen verotulojen kehityksen ansiosta. Lokakuussa julkaistuun kuntatalousohjelmaan verrattuna kunta- ja kuntayhtymien yhteenlaskettu tulos oli 400 miljoonaa odotuksia parempi – eroa historialliseen huonoon vuoteen 2019 oli tuloksessa jopa noin 2 miljardia euroa.

Koronatukien ansiosta kuntatalouden yhteenlaskettu vuosikate oli vuonna 2020 lähes 4,6 miljardia euroa. Kunta- ja kuntayhtymien investointitarpeet kasvoivat, ja investointimenot olivat yli 5,6 miljardia euroa. Vuosikate kuitenkin kattoi investointitarpeista selvästi aiempia vuosia suuremman osan.

– Odotettua parempi kuntatalouden vuosi ja ennakoitua pienempi rahoitusalijäämä toivat kunnille pandemian loppuajalle puskurin, mikä voi näkyä lainakannan maltillisempana kasvuna vuonna 2021. Puskuri voi tulla hyvinkin tarpeeseen, sillä valtion yleiskatteiset koronatuet vähenevät, työttömyys voi kääntyä uuteen nousuun ja verotulojen kehitys heikentyä, Vesala sanoo. Viime vuoden puskureilla pitäisi selvitä sekä koronan akuutin vaiheen yli että viedä läpi kriisin jälkihoito, Vesala sanoo.

Lue ajantasaisimmista talousnäkymistä Kuntarahoituksen markkinakatsauksesta!

Lisätietoja

Timo Vesala, pääekonomisti
050 5320 702

Kuntarahoituksen tuloswebcast järjestetään tiistaina 16.2.2021 klo 14

Kuntarahoitus järjestää sijoittajille ja muille sidosryhmille suunnatun tuloswebcastin tiistaina 16.2.2021 klo 14. Tilaisuus on englanninkielinen.

Tilaisuuden esiintyjät:

  • Esa Kallio, toimitusjohtaja
  • Timo Vesala, pääekonomisti
  • Joakim Holmström, johtaja, pääomamarkkinat ja vastuullisuus

Webcastin seuraajat voivat tehdä puhujille kysymyksiä chat-kanavan välityksellä.

Tilaisuuteen voi rekisteröityä jo etukäteen. Rekisteröityminen ja varsinainen lähetys ovat samassa paikassa osoitteessa https://munifin.videosync.fi/financial-statements-bulletin-2020/register. Samasta osoitteesta löydät jälkikäteen tilaisuuden tallenteen.

Järvinäkymiä ja saunomista katolla – huolellinen suunnittelu mahdollistaa Lohjan Vuokra-asuntojen asuntomessutalon laadukkaat ratkaisut

Tässä juttusarjassa seuraamme Lovan talon vaiheita suunnittelusta messujen jälkeiseen aikaan. Ensimmäisenä kurkistamme hankkeen suunnitteluun ja arkkitehtuuriin.

Lovan Sahapiha rakentuu Hiidensalmelle, Lohjanjärven rannalle. Suurimmasta osasta asuntoja onkin hulppea järvinäkymä. Valtaosa asunnoista on tilavia kaksioita, mutta taloon tulee myös yhdeksän suurempaa perheasuntoa. Kaikki asunnot ovat esteettömiä, ja Lohjan keskustan palvelut ovat lähellä. Asukkaiksi toivotaankin kaikenikäisiä ja -kuntoisia ihmisiä.  

– Sahapiha on ensimmäinen uusi laajalle yleisölle suunnattu vuokra-asuntokohde Lovalle kahteenkymmeneen vuoteen. Viime vuosina uudiskohteemme ovat olleet palvelutaloja. Nyt pääsemme rakentamaan erittäin hienon talon kaupungin vuokra-asunnoiksi. Ominaisuuksiltaan talo palvelee monenlaisia asukkaita ja odotammekin, että meille tulee paljon hakemuksia erilaisilta hakijoilta, Lovan toimitusjohtaja Veli Haukka hehkuttaa.

Korkeisiin tavoitteisiin innovatiivisin ratkaisuin 

Kilpailutuksen kautta Sahapihan suunnittelijaksi valikoitui UKI Arkkitehdit Oy, joka on ollut mukana suunnittelemassa koko kerrostalokorttelia jo asemakaavavaiheessa. Sijainti messualueella tuo suunnittelulle ja rakentamiselle omanlaisiaan vaatimuksia. Asuntomessuilta odotetaan laadukasta ja ympäristöystävällistä, tämän päivän tarpeita vastaavaa kohdetta.  

–  Suunnittelussa oli huomioitava monenlaisia tarpeita. Asuntomessujen korkeat laatutavoitteet ja kohteen luhtitalomalli piti saada sovitettua ARA-kohteiden kustannusraameihin. Lisäksi haluttiin rakentaa energiatehokas, pitkäikäinen ja helposti huollettava talo, jossa eri-ikäiset ihmiset voivat asua turvallisesti ja viihtyisästi. Huolellinen suunnittelu, innovatiivisuus sekä hyvä yhteistyö Lohjan viranomaisten ja Lovan kanssa auttoivat saavuttamaan tavoitteet hienosti, UKI Arkkitehdit Oy:n arkkitehti, pääsuunnittelija Marjaana Harjapää kertoo.  

Kustannushyötyjä saatiin muun muassa tehokkaasta pohjaratkaisusta sekä yhteisjärjestelyistä korttelin muiden kohteiden kanssa. Energiatehokkuutta lisäävät aurinkopaneelit ja eteläpuolen ikkunoiden varjostusritilät, jotka auttavat lämmönsäätelyssä. 

– Asuntojen huoneistokohtaisten ilmanvaihtokoneiden energia tuotetaan katolla sijaitsevien aurinkopaneelien avulla. Ekologisuus on huomioitu myös rakennusmateriaaleissa. Rakennus kuuluu B-energialuokkaan, Harjapää jatkaa.


Ilmakuva Lohjan Vuokra-asunnot Oy Lovan Sahapiha-talon rakennustyömaasta. Kuvassa kolme rakenteilla olevaa kerrostaloa.
Sahapiha-talossa yhdistyvät asuntomessujen korkeat laatutavoitteet ja ARA-kohteiden kustannusraamit.


Yhteisöllinen piha ja järvimaisema saunasta 

Sahapihan asukkaat saavat käyttöönsä monenlaisia yhteistiloja. Suojaisa, kehän muotoon rakennettu autoton pihapiiri kannustaa ulkoiluun ja oleskeluun turvallisesti.  

– Kattoterassille rakentuu oma, viihtyisä oleskelutila viljelylaatikoineen ja saunoineen. Asukkailla on käytössään myös kuntosali, pesula ja kuivaushuone. Autoton piha-alue on pitkälti luonnonmukainen, ja itsestään täyttyvät vesielementit lisäävät sen viihtyisyyttä, Haukka kertoo. 

Pihalta voi ihastella myös taidetta. Sahapiha-talon porrashuoneen julkisivua tulee koristamaan Kim Jotunin suunnittelema taideteos. Nomaji maisema-arkkitehtien suunnittelema piha on yhteiskäytössä TA-Asumisoikeuden asukkaiden sekä Hoivatilojen hoiva- ja päiväkodin kanssa. 

Vaikka asuntomessut ovat tuoneet Lovan hankkeeseen lisähaasteita, tapahtumalta odotetaan paljon. Uusien vierailijoiden lisäksi sen toivotaan tuovan lisää myös pysyviä asukkaita luonnonläheiselle ja rauhalliselle Lohjalle.  

– Täältä onnistuvat niin etätyöt kuin työmatkailu pääkaupunkiseudulle kätevästi, Haukka vinkkaa. 

Sahapiha 4:een muutetaan vasta asuntomessujen päätyttyä. Messuilla kohteesta esillä on kaksi asuntoa alakerrasta, kattoterassi sekä saunaosasto. Pihaan rakennetaan kulkureitit suojaamaan luonnonmukaista pihaa. Asuntoja voi hakea huhtikuun alusta alkaen. Kohde on Kuntarahoituksen rahoittama.


Teksti: Elisa Korhonen
Kuvat: Lohjan Vuokra-asunnot Oy Lova

Tienraivaajan kyydissä

Turun tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2029, kaupunkiliikenteen jo vuonna 2025. Sähköbusseja operoiva Turun Kaupunkiliikenne Oy pyrkii tavoitteeseen etupainotteisesti.   

– Ajattelemme ennen kaikkea kaupunkilaisten hyvinvointia. Ei ole tarpeen odottaa muiden asettamia tavoitteita, jos pystymme parantamaan toimintaamme nopeammin, Turun Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtaja Juha Parkkonen kertoo. 

Koko bussiliikenteen sähköistäminen tavoitteen aikataulussa olisi vähintään haasteellista, eikä kustannusmielessä järkevää tai edes mahdollista. Päästöjen vähentämiseksi selvitetään muitakin vaihtoehtoja, esimerkiksi biodieselin käyttöön siirtymistä. 

Mutta palataan sähköbusseihin. Turun Kaupunkiliikenne Oy:n operoima linja 1 oli Suomen ensimmäinen sähköistetty bussilinja. Kun Turun Kaupunkiliikenne hankki sähköbussit, se oli myös Euroopan mittakaavassa edistyksellinen teko. Ratkaisuun onkin käyty tutustumassa aina Singaporea myöten. Busseilla on ehditty lokakuun 2016 jälkeen jo ajaa yli 1,8 miljoonaa kilometriä. 

– Bussit ovat osoittautuneet odotusten mukaisesti hiljaisiksi ja energiaa säästäviksi. Kilometrikustannukset ovat alhaiset. Autojen tehokkuustavoitteeksi asetettiin yksi kilowattitunti kilometrillä. VTT on mitannut autojen energiankulutusta myös niiden oltua käytössä jo hyvän aikaa, ja tähän tavoitteeseen pääsemme, Parkkonen iloitsee.

Kumppaneilla keskeinen rooli 

Monet tavoitteet ovat täyttyneet, mutta kuten edelläkävijähankkeisiin kuuluu, kehitystyötä on tehty myös bussien jo ollessa käytössä. 

– Emme juurikaan ajaneet testiajoja vaan bussit lähtivät suoraan linjalle ja ottivat matkustajat kyytiin, Parkkonen kertoo. 

Tämäkin ratkaisu osoittaa, että Turun Kaupunkiliikenne ja Parkkonen eivät ole niitä, jotka jäävät odottelemaan muiden ratkaisuja, vaan haluavat itse olla niiden kehittäjiä. Kokemuksista on kerrottu avoimesti. Tärkeimpänä oppina Parkkonen painottaa, että sähköbussihankinnassa ei ole kyse pelkästä ajoneuvohankinnasta. 

–  Itse ajoneuvojen lisäksi tarvitaan infra ja latauspisteet, hankinta on paljon monimutkaisempi kuin dieselbusseja ostettaessa. Varikon ja sen sijainnin suunnitteleminen vaatii aikaa. Pelkkä hyvä liikenteellinen sijainti ei riitä, sähköverkon täytyy olla tasolla, joka kestää usean bussin lataamisen samanaikaisesti, Parkkonen muistuttaa. 

Turussa linjalla 1 liikennöivät bussit ovat pieniakkuisia, yhdellä latauksella voi ajaa noin 40 kilometriä. Bussit ladataan päätepysäkillä joko satamassa tai lentoasemalla.  

Reilun neljän vuoden aikana latauspisteet ovat olleet samaan aikaan poissa käytöstä vain yhden kerran ja silloinkin alle tunnin ajan. Latausjärjestelmästä vastaava Turku Energia on pystynyt nopeasti ratkaisemaan ongelmat. Parkkonen korostaakin kumppanin merkitystä sekä sähköbussien hankinnassa että järjestelmän ylläpidossa. 

– Hankintavaiheessa on tärkeää, että on yksi hyvä pääyhteistyökumppani, joka hallinnoi muita kumppaneita.

Kehitystä pitkin matkaa 

Kun sähköbussien hankinta aikanaan tehtiin, tarjolla ei ollut autoja, joilla olisi voinut ajaa yhdellä latauksella koko päivän. Tarve tiheään lataukseen onkin aiheuttanut eniten harmaita hiuksia. 

– Yhdelle bussille kertyy noin 25 latauskertaa päivässä. Kaiken sujuessa normaalisti lataus kestää muutaman minuutin. Talvella latauspisteen alle kertyvät polanteet tai häiriöt auton ja latausaseman kommunikoinnissa ovat aiheuttaneet tilanteita, joissa autoa ei ole saanut ladattua tai auto on jäänyt latauspisteeseen jumiin. 

Latauksen toimivuutta ja turvallisuutta onkin parannettu vuosien varrella. Sujuvuus on entistäkin tärkeämpää nyt, kun myös bussien uusitut lämmitysjärjestelmät toimivat sähköllä. 

– Järjestelmä vaatii liikenteen seurannalta ja työnjohdolta nopeaa reagointia, mikäli näyttää siltä, että useampi bussi on pois liikenteestä esimerkiksi latausongelman takia. Tarvittaessa olemme onneksi pystyneet siirtämään muita busseja ajamaan sähköbussien vuoroja, Parkkonen kertoo. 

Uusi teknologia vaatii myös henkilöstöltä opettelua. Parkkonen korostaakin koko organisaation sitouttamista muutokseen. 
 
– Toiset ovat innoissaan uudesta, toiset pitävät aina vanhaa parempana, tämä täytyy ymmärtää. Henkilöstö täytyy ottaa muutokseen mukaan ja saada ymmärtämään, että uutta kehitettäessä kaikki ei välttämättä heti toimi. Se on ikävää, mutta pakko hyväksyä. 

Parkkonen uumoilee, että seuraavaksi hankittavat sähköbussit ovat autoja, joilla voi ajaa koko päivän yhdellä latauksella. Vaikka mutkiakin on ollut matkassa, hän katsoo myös taaksepäin positiivisin mielin. 

– Uuden teknologian käyttöönotolla voidaan parantaa monia asioita. Kehittäminen vaatii veronsa, mutta jonkun on oltava aina se ensimmäinen. Paikalleen jäävät kuihtuvat, rohkeat muuttavat maailmaa.


Teksti: Hannele Borra 
Kuva: Turun Kaupunkiliikenne Oy 

Kassaennustesovellus on ratkaisu likviditeetin hallintaan

Kuntarahoituksen digitaalisten palvelut ovat ratkaisu kuntien rahoituksen hallintaan ja talouden suunnitteluun. Yhdestä palvelusta löytyvät sovellukset helpottavat arjen työtä ja auttavat kaukonäköisten vastuullisten päätösten tekemisessä. Viimeisin lisäys on likviditeetin hallintaan kehitetty kassaennustesovellus. Haastattelimme digitaalisten palveluiden asiantuntijaa Okko Rostedtia: mistä kassaennustesovelluksessa oikein on kyse?

Okko, mikä on kassaennustesovellus?

”Kassaennustesovellus on palvelu asiakkaidemme likviditeetin ennustamiseen. Sovelluksen avulla voidaan joustavasti ennustaa kassavarojen kehitystä lyhyellä tai pitkällä aikavälillä, ja jopa konsernitasolla.”

Miksi Kuntarahoitus alkoi tarjoamaan sovellusta?

”Tarjosimme jo sovelluksia taseen molempien puolien, varojen ja velkojen, hallintaan. Työkalu likviditeetin hallintaan oli luonnollinen lisäys täydentämään kokonaisuutta.”

Miten sovellusta käytetään?

”Sovellus on osa Kuntarahoituksen digitaalisia palveluita ja sitä käytetään samoilla käyttäjätunnuksilla kuin muitakin sovelluksia: lainasalkku-, sijoitussalkku-, ja talousennustesovellusta. Digitaaliset palvelumme eivät vaadi asennuksia, vaan niitä käytetään samassa pilvipalvelussa.”

Millaisille organisaatioille kassaennustesovellus sopii?

”Sovellus sopii kaikille organisaatioille, koosta riippumatta, jotka ovat joskus toivoneet pystyvänsä tekemään laadukkaampaa kassaennustamista. Se voi korvata usein melko kankeat ja virhealttiit Excel-mallit tuoden dynaamisuutta ennustamiseen. Henkilöriski myös pienenee tietojen ollessa pilvipalvelussa koko organisaation käytössä.”

Millaisiin tarpeisiin se vastaa?

”Sovellus sujuvoittaa arjen työtä ja tekee kassaennustamisesta ammattimaisempaa. Suuri osa tiedoista saadaan tuotua tarvittaessa jopa automaattisesti eri lähteistä. Myös lainasalkkusovelluksen kassavirrat ovat tuotavissa suoraan ennusteille. Sovellus mahdollistaa yksikkötason sekä konserni- ja konsernitilitason kassaennustamisen. Olemme käyttöönotoissa huomanneet, että jokainen organisaatio tekee asioita vähän omalla tavallaan. Esimerkiksi lainojen laskutus kulkee osalla ostoreskontran kautta, mikä pitää huomioida lainasalkkusovelluksen tietojen siirrossa päällekkäisyyksien välttämiseksi. On tullut myös esiin, että kassaennustaminen prosessina on monessa kunnassa vielä miettimättä, ja siinä olemme mielellämme apuna.”

Miten käyttöönotto tapahtuu?

”Käyttöönotto on itsessään todella suoraviivainen, sillä asiakkaidemme organisaatioyksiköt ja käyttäjät ovat jo valmiina palvelussa. Yksinkertaisimmillaan siis lisätään vain pankkitilit, minkä jälkeen sovellus on käyttövalmis. Toki tiedostojen tuonnit muista järjestelmistä täytyy vielä määrittää erikseen, mutta siinä olemme asiakkaan apuna. Palvelu on yleensä käyttövalmis yhden Teams-tapaamisen jälkeen.”

Miten sovellusta kehitetään?

”Asiakaspalaute on tärkeässä roolissa tulevien kehityskohteiden pohdinnassa. Tarjoamme sovellusta yhteistyössä suomalaisen Nomentian kanssa. Samaa sovellusta käyttävät myös ruotsalaiset kunnat.”

Kassaennustesovellus

– Likviditeetin hallinta
– Lyhyen ja pitkän aikavälin kassaennusteet
– Yksikkö- ja konsernitasoiset ennusteet
– Tiedostojen tuonti eri järjestelmistä

Kunnianhimoiset ilmastotavoitteet ohjaavat Oulun Sivakan rakentamista

Oulun kaupungin vuokrataloyhtiö Oulun Sivakka Oy on kiinnittänyt energiatehokkuuteen huomiota 2000-luvun alkupuolelta asti. Kahden hiilineutraaliuteen pyrkivän uudishankkeen taustalla on Oulun kaupungin mukanaolo EU:n Horizon 2020 -ohjelman kansainvälisessä Making-City- hankkeessa. Pilottikaupunkien Oulun ja Groningenin kokemuksiin ja oppeihin perustuen pyritään luomaan vähähiilisiä, energiapositiivisia asuinalueita myös muualle Eurooppaan.   

Kaukovainion kaupunginosan keskuksessa sijaitsevat Sivakan Hiirihaukantien ja Jalohaukantien kiinteistöt ovat Making-City-hankkeen pilottikohteita. Rakennukset ovat lähes kokonaan energiaomavaraisia, talojen hybridilämmitysjärjestelmä hyödyntää myös ilmaisenergiat. Kiinteistöjen tavoitteena on hiilineutraalius. 

– Jäteveden, poistoilman ja kaukolämmön paluupuolen hukkalämpö hyödynnetään lämmönlähteenä. Lämpöpumpuilla kaukolämmön paluupuolen hukkalämmöstäkin saadaan energiaa irti. Lisäksi rakennusten katoille ja julkisivuihin asennetaan aurinkokennot sähköä tuottamaan, Sivakan toimitusjohtaja Raimo Hätälä kertoo. 

Kaukovainion, oululaisittain Kaketsun, uudet talot ovat A-energialuokkaa. Hybridijärjestelmien puolesta puhuu ympäristönäkökulman lisäksi myös toimintavarmuus. 

– Hybridijärjestelmät eivät ole vikaherkkiä. Jos yksi järjestelmä pettää, energia saadaan aina jostain, Hätälä sanoo.


Havainnekuva Hiirihaukantien kiinteistöstä. Kuvassa moderni, 7-kerroksinen kerrostalo, etualalla viherkattoinen autokatos ja taustalla metsämaisemaa.
Hiirihaukantien kiinteistö on toinen Making-City -pilottikohteista.

Energiankulutus syyniin myös peruskorjauskohteissa 

Käyttöveden lämmitys muodostaa noin 40 prosenttia rakennusten energiankulutuksesta. Energiatehokkaissa taloissa osuus voi olla jopa suurempi. Sivakan Kaukovainion taloihin tulee etäluettavat asuntokohtaiset vesimittarit. Hätälä uskoo, että käyttöveden osuutta energiankulutuksessa saadaan painettua alemmas, kun ihmiset pystyvät seuraamaan omaa vedenkulutustaan ja vaikuttamaan laskun suuruuteen. 

– Kun lainsäädäntö valmistuu, tulemme siirtymään huoneistokohtaiseen ja kulutuksenmukaiseen vesilaskutukseen. Asukkaat saavat mahdollisuuden seurata vedenkulutustaan reaaliaikaisesti esimerkiksi kännykästä. 

Uudiskohteiden ohella Sivakan peruskorjauskohteiden korkea energiatehokkuus on saanut erityiskiitosta Kuntarahoituksen vihreän rahoituksen arviointiryhmältä. Peruskorjausten yhteydessä kiinteistöihin lisätään huoneistokohtaiset vesimittarit, yläpohjan lämmöneristeet ja uusitaan ikkunat. Rakennuksen vaipparakenteisiin tehdään ne energiatehokkuusparannukset, jotka ovat kustannustehokkaita. Kaukolämpöä sekä maalämpöä ja -kylmää yhdistelemällä peruskorjauskohde voi yltää jopa A-energialuokkaan. 

– Talotekniikkaparannuksilla energiatehokkuudessa pystytään ottamaan isoja harppauksia, Hätälä painottaa. 

Joskus rakennusten peruskorjaaminen ei kannata ja on järkevämpää rakentaa tilalle kokonaan uudet talot. Tällaisia asuntoja Sivakalla on melkoinen määrä. 

– Purettavista taloista tehdään purkusuunnitelma ja puretut materiaalit hyödynnetään mahdollisimman hyvin. Tähän tullaan jatkossa kiinnittämään entistä enemmän huomiota. 

Asukas edellä 

Vaikka rakennuksen käytönaikainen energiankulutus muodostaa suuren osan asumisen hiilijalanjäljestä ja sen vähentämiseen Sivakassakin tällä hetkellä keskitytään, hiilijalanjälkeä pyritään pienentämään myös kaikilla muilla mahdollisilla keinoilla.  

– Tuleva sukupolvi on aiempia valistuneempaa ja heille on tärkeää pystyä asumaan resurssiviisaasti. Tähän me haluamme tarjota mahdollisuuden. 

Sivakka onkin Oulussa suurista vuokra-asuntojen tarjoajista ensimmäinen, jonka kaikilla asukkailla on mahdollisuus muovinkierrätykseen omassa jätekatoksessa. 

– Asukkaamme ovat aktiivisia kierrättäjiä, paras kierrätysaste kiinteistössämme on 74 prosenttia ja keskiarvokin 60 prosenttia. Tavoittelemme 70 prosentin kierrätysastetta, mutta lähtötilanteemme on jo erittäin hyvä, Hätälä kiittelee. 

Asukkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellaan myös uudisrakennuksia suunniteltaessa. Sivakka pyrkii tarjoamaan mahdollisimman monelle mahdollisuuden rivitaloasumiseen. 

– Vapaarahoitteinen markkina keskittyy pienasuntoihin, mutta tarve perheasunnoille ei ole kadonnut mihinkään. Meidän asuntokannassamme on paljon vahvempi perheasuntopaino kuin rakennuskannassa keskimäärin. Lisäksi olemme huomanneet, että esimerkiksi lapsi- ja koiraperheissä arvostetaan suoraa yhteyttä asunnosta pihalle ja puutarhaan, Hätälä sanoo. 

Energiatehokkuus näkyy kukkarossa 

Sivakan asumisen hiilipäästö on noin 11 kg/m2. Tulevaisuudessa se puolittuu, kun Oulun kaukolämpötuotannossa siirrytään käyttämään uusiutuvia energialähteitä turpeen tilalla. Hätälä uumoilee energian hinnan jatkavan nousuaan ja energiankulutuksen muodostavan tulevaisuudessa yhä suuremman osan asumiskustannuksista.  

– Pienempien energiakustannusten ansiosta pystymme tarjoamaan kohtuuhintaista asumista. Energiatehokkuus näkyy siis suoraan asukkaiden kukkarossa, Hätälä korostaa. 

Vaikka Hätälä sanoo resurssiviisauden lähtökohdaksi kaupungin tavoitteet ja asukkaiden toiveet, miehen oma kiinnostus puhtaampaan asumiseen sekä kestäviin ratkaisuihin ei voi jäädä huomaamatta. 

–Pyrimme pienentämään asumisen hiilijalanjälkeä jatkuvasti ja rakentamaan lisää A-energialuokan taloja.Hiilineutraaliuden lisäksi peräänkuulutan materiaalineutraaliutta. Puu ei ole ainoa ja välttämättä paras ratkaisu hiilineutraaliin rakentamiseen, se vaatii runsaasti käytönaikaista ylläpitoa, Hätälä muistuttaa.


Havainnekuva Oulun Sivakan Jalohaukantien kiinteistöstä. Kuvassa tumma, nelikerroksinen uudisrakennus, etualalla parkkipaikkoja ja nurmikenttää, taustalla metsämaisemaa.
Sivakka tarjoaa mahdollisuuden resurssiviisaaseen asumiseen. Jalohaukantiellä tavoitteena on hiilineutraalius.


Teksti: HanneleBorra
Kuvat: Oulun Sivakka, Vauhtiviiva Oy ja Arkkitehdit M3 Oy

Klash-innovaatiokilpailun ensimmäinen selvitys on julkaistu

Klash-kuntainnovaatiokilpailussa on ensimmäisenä valmistunut selvitys haja-asutusseudun liikkumispalvelujen järjestämisestä. Selvityksen ovat toteuttaneet KaikkiKyytiin-tiimistä Kyyti Group Oy, Sitowise Oy ja Coreorient Oy.

Selvitys osoittaa simulointien avulla, että konseptin ratkaisut palveluliikenteen kehittämiseen, lakisääteisten kuljetusten yhdistelyyn ja kimppakyyteihin voi integroida toimivaksi kokonaisuudeksi, joka parantaa kuntien liikkumispalveluiden tarjontaa, kustannustehokkuutta ja hallittavuutta, ja lisäksi vähentää nopeasti yksityisautoilun määrää ja päästöjä.

Kilpailussa valmistuneen selvityksen tiivistelmän voi ladata kuntakentän käyttöön vapaasti tästä linkistäKaikkiKyytiin-webinaariesitys.

Mikä on Klash?

Klash on syksyllä 2018 käynnistynyt valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan uusia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Ratkaisut keskittyvät lisäämään ihmisten, ympäristön ja talouden hyvinvointia. Tavoitteena on, että kilpailun kautta löydetyt ratkaisut ovat hyödynnettävissä mahdollisimman monessa suomalaisessa kunnassa.

Kuntien esittämät ongelmat muotoiltiin haasteiksi, joiden tavoitteena oli tarjota tiimeille hyvät edellytykset kilpailuun osallistumiseen. Pyrkimyksenä oli innostaa monenlaisia kilpailutiimejä mukaan ja samalla auttaa niitä ehdottamaan laadukkaita, oivaltavia ja toimivia ratkaisuehdotuksia määriteltyihin haasteisiin. Haastekuvauksissa pyrittiin selkeyteen, riittävään rajaamiseen ja samalla väljyyteen ihanteellisen lähtökohdan luomiseksi uusien, rohkeiden, toimivien sekä skaalautuvien ja yhteiskunnallisesti vaikuttavien ratkaisujen kehittämiselle.

Haastekilpailuun valitut haasteet ovat:

  • Janakkala: Liikkumispalvelu haja-asutusalueille
  • Joensuu: Alusta kuntalaisten omaehtoiselle toiminnalle
  • Vantaa: Nuoret opintopolulle

Kuntarahoitus on yksi Klash-hankkeen yhteistyökumppaneista.

Lue lisää >>

Tuusula halusi 150 miljoonan uudistukselle vedenpitävät perusteet – Inspiran pilottityökalu tarjosi ”mustaa valkoisella”

Tuusulan kuntakehitysjohtaja Heikki Lonka. Kuvassa harmaahiuksinen ja -partainen mies, joka nojaa pylvääseen. Taustalla vehreää kesäistä maisemaa.
Tuusulan kuntakehitysjohtaja Heikki Lonka on pitkän uransa aikana ollut mukana lukuisissa palveluverkkouudistuksissa.

Opetuksen ja varhaiskasvatuksen palveluverkko koostuu kunnan päiväkodeista, esi- ja peruskouluista ja lukioista. Yhdessä sosiaali- ja terveyspalvelujen kanssa se haukkaa valtaosan kunnan budjetista.

Kiihtyvän kaupungistumisen ja alhaisen syntyvyyden Suomessa moni kunta on havahtunut palveluverkkonsa puutteisiin. Yksinkertaistettuna: päiväkodit ja koulut eivät ole siellä, missä niiden pitäisi.

– Sotien jälkeen 50- ja 60-luvuilla Suomessa oli valtava koulubuumi. Silloin väki asui väljästi pienissä keskittymissä, ja koulut ja päiväkodit rakennettiin näiden yhteisöjen tarpeisiin, kuvaa Tuusulan kuntakehitysjohtaja Heikki Lonka ongelman juuria.

Palveluverkon uudistus on usein monen tekijän summa: väestörakenne muuttuu, rakennuskanta vanhenee ja talous on tiukalla. Moni kunta keskittää palveluja pienemmistä yksiköistä suurempiin koulukampuksiin, niin myös Tuusula.

–  Nykymallissa meillä on paljon pieniä kouluja, joihin tulee oppilaita lyhyeltä säteeltä. Uudessa palveluverkossa koulut ovat isompia, ja ne palvelevat kuntalaisia laajemmalla alueella, Lonka jatkaa.

Joustavat tilat tulevaisuuden takeena

Tuusulan kunnan sivistysjohtaja Virpi Lehmusvaara. Kuvassa hymyilevä tummahiuksinen nainen vaaleaa taustaa vasten.
Sivistysjohtaja Virpi Lehmusvaara korostaa uuden palveluverkon toiminnallisia hyötyjä: monikäyttöiset tilat palvelevat kuntalaisia pitkään.

Tuusulassa palveluverkkoa uudistetaan kunnan eteläosassa, jonne kaavaillaan yhtä uutta päiväkotia, yhtä koulu- ja päiväkotikampusta Kirkonkylään sekä kolmea monitoimikampusta Riihikallioon, Rykmentinpuistoon ja Lahelan alueelle. Uudistuksen myötä kunta luopuu useasta vanhasta päiväkodista ja koulurakennuksesta.

Keskittämistä puoltavat sekä taloudelliset syyt että vanheneva ja sisäilmaongelmista kärsivä rakennuskanta. Tuusulan sivistysjohtaja Virpi Lehmusvaara kuitenkin huomauttaa, ettei kyse ole pelkistä kustannuksista: uudistuksilla turvataan myös opetuksen ja oppimisen laatu sekä taataan terveelliset tilat tulevaisuuteen.

– Ennen kaikkea määrittävänä tekijänä ovat pedagogiikka ja muuttuvat opetussuunnitelmat. Halutaan tehdä tiloja, jotka parhaalla mahdollisella tavalla tukevat oppimista.

Monikäyttöiset tilat ovat sijoitus tulevaisuuteen.

– Uudet tilat soveltuvat myös muiden kuin koululaisten ja päiväkotilaisten oppimiseen. Tavoitteena on tasapuolinen palveluverkko, joka joustaa tarpeiden muuttuessa ja palvelee tuusulalaisia mahdollisimman pitkään, Lehmusvaara jatkaa.


Havainnekuva Tuusulan Riihikallion uudesta monitoimikampuksesta. Kuvassa etuvasemmalla amfiteatterimainen katsomo, keskellä kenttä ja oikealla kolmikerroksinen, moderni koulurakennus.
Havainnekuva Tuusulan Riihikallion uudesta monitoimikampuksesta. Kampuskokonaisuuden suunnittelu aloitettiin syksyllä, ja valmista on määrä tulla loppuvuodesta 2024.


Pilottityökalu paljasti uudistuksen hyödyt

Tuusulan kunnan talousjohtaja Markku Vehmas. Kuvassa vaalealla taustalla silmälasipäinen mies, joka nojaa lasiseinään.
Talousjohtaja Markku Vehmas kehuu pilottihankkeen monipuolisuutta: palveluverkkosuunnitelmaa työstettiin niin talouden, toiminnan kuin oppimisenkin näkökulmista.

Palveluverkon uudistus Etelä-Tuusulassa maksaa kunnalle arviolta 150 miljoonaa euroa. Mittavassa hankkeessa eri vaihtoehdot ja niiden kustannukset on perusteltava huolella – etenkin, kun uudistus johtaa monelle kuntalaiselle kipeisiin päätöksiin, kuten oman lähipäiväkodin tai koulun sulkemiseen.

Yhdessä Kuntarahoituksen tytäryhtiön Inspiran kanssa Tuusula on pilotoinut hankkeessa uutta työkalua, joka avaa palveluverkkouudistuksen taloudellisia vaikutuksia. Inspiran työkalu laskee sekä kunnan nykyisen palveluverkon että uudistussuunnitelman mukaisen verkon kustannukset 10–20 vuodeksi eteenpäin. Työkalu helpottaa eri vaihtoehtojen vertailua ja tuo vanhasta rakennuskannasta koostuvan palveluverkon todelliset kustannukset näkyviin.

– Yleensä palveluverkkoja mietitään vain investointikulujen näkökulmasta, vaikka käyttötalous muodostaa 75–80 prosenttia kokonaiskustannuksista. Palveluverkkosuunnittelun pitäisi lähteä nimenomaan toiminnasta liikkeelle, kyllä ne seinät siihen ympärille saadaan, kuntakehitysjohtaja Lonka tiivistää.

Tuusulan kunnan talousjohtajan Markku Vehmaan mukaan työkalu osoitti uudistuksen taloudelliset hyödyt kiistatta.

– Uuden verkon kustannukset ovat nykymallia pienemmät, sekä käyttötalouden että rahavirtojen näkökulmasta. Talouden kannalta uudistus on hyvin perusteltu, puhumattakaan toiminnallisista ja terveydellisistä hyödyistä, Vehmas kuvaa pilotointityön tuloksia.

Tarkasta ja ajantasaisesta tiedosta hyötyvät paitsi hankkeen vastuuhenkilöt, myös kuntalaiset.

– Nyt meillä on mustaa valkoisella siitä, että investointi maksaa itsensä takaisin. Näin myös kunnan päättäjät ja asukkaat näkevät, että kunnan palveluja ja taloutta hoidetaan fiksusti, Vehmas jatkaa.

Erityistä kehua pilotointityö saa sen läpinäkyvyydestä. Yhdessä kehitetylle työkalulle on jo uusia käyttökohteita: seuraavaksi laskentamallia hyödynnetään Jokelan koulukeskuksen laajennus- ja peruskorjaushankkeessa.

– Inspiran kanssa saimme luotua hyvän pohjan, jota voimme käyttää eri alueilla ja tarkentaa edelleen laskelmia jatkossa, Vehmas kertoo.

Vaikka työkalu on suunniteltu ensisijaisesti talouden tarpeisiin, auttaa se kuntia myös arvioimaan, miten uudistukset vaikuttavat opetuksen ja varhaiskasvatuksen laatuun. Laskentamalli havainnollistaa esimerkiksi henkilöstömäärän muutoksia eri kokoisissa yksiköissä.

Mittavissa uudistushankkeissa eri vaihtoehtojen talousvaikutukset on syytä selvittää perinpohjaisesti.

– Päätöksenteossa on monta muutakin näkökulmaa kuin raha. Ensin on kuitenkin hyvä laskea, mitä eri näkökulmat maksavat, Lonka kiteyttää.


Lue myös:


Teksti: Roope Huotari
Haastateltavien kuvat: Kari Kohvakka
Havainnekuvat: Arkkitehtitoimisto Lehto Pelkonen Valkama Oy